The Waterboys - Nog relevant ?
Ancienne Belgique, Brussel, 8 november 2008
Maar The Waterboys hebben dus een nieuwe plaat op stapel staan, een plaat die de naam ‘Book Of Lightning’ mee gaat krijgen. Overbodig om mee te delen dat die plaat ruimschoots aan bod komt, want misschien kunnen er toch nog enkele zieltjes gewonnen worden voor de muziek van The Waterboys.

Met ‘This Is The Sea’ en ‘Fisherman’s Blues’ maakten Scott en zijn waterjongens twee platen die mooi de brug sloegen tussen Ierse folk en rockmuziek. Met dit nieuwe album worden waarschijnlijk geen potten gebroken. Er staan ongetwijfeld enkele leuke songs op dat album (Sustain kan ons o.a. wel bekoren), maar verder horen wij meer herhalingsoefeningen (She Tried To Hold Me refereert duidelijk aan The Whole Of The Moon en zo zijn er nog) dan baanbrekende nieuwigheden.
Maar het Brusselse publiek is mild en ontvangt de groep met open armen. Het is dan ook al weer even geleden dat ze de Belgische hoofdstad aandeden. Dus wordt opener en nieuwe single Everybody Takes A Tumble nog vrolijk meegezongen en lijkt het concert toch uit te draaien op een feest. Naarmate steeds opnieuw weer nummers van de nieuwe plaat worden gespeeld, zakt het enthousiasme van de toeschouwers zienderogen. Enkel oudere nummers als Glastonbury Song, The Pan Within (van hun onderschatte meesterwerk ‘Dream Harder’) en de afsluiter van de eerste toegift Fisherman’s Blues worden echt enthousiast onthaald. Toegegeven, als de groep die nummers speelt, is het een echt feest en deint de vloer van de AB mee op het ritme, maar dat neemt niet weg dat over de gehele avond dit eerder uitzondering dan regel is.
De groep is desondanks in goede doen. Zelf gooit Scott regelmatig de benen los en violist Steve Wickham beslaat het hele podium en gaat regelmatig een kijkje nemen bij zijn collega-muzikanten aan de andere kant van het podium. En pianist Richard Naiff toont tijdens The Stolen Child dat hij ook met de dwarsfluit overweg kan. Een oefening die hij in de tweede toegift nog eens herhaalt tijdens de Ierse traditional die de zaal uiteindelijk dan toch op zijn kop zet.