The Ex - The Ex is tijdloos

Les Ateliers Claus, 19 september 2018

The Ex - The Ex is tijdloos

Het concertseizoen komt stilaan weer op gang en ook in Les Ateliers Claus in Brussel zitten ze niet stil. De passage van The Ex zorgde er zelfs voor dat vijf weken op voorhand al het bordje ‘uitverkocht’ mocht worden bovengehaald. We zagen een band die al 39 jaar bezig is, maar meer gedreven voor de dag komt dan de meeste jonge snaken.

In die decennia heeft The Ex een heus collectief van bevriende muzikanten rond zich verzameld. Twee daarvan warmden de zaal in Sint-Gillis op. De Canadees Andy Kerr (oud-gediende bij Nomeansno) en de Schot Wilf Plum (oud-gediende bij Dog Faced Hermans; hij droeg ook een T-shirt van zijn oude band) brachten onder de naam Two Pin Din een ode aan de gitaar. Het duo leek een gesprek tussen twee gitaren te animeren, nu eens met twaalf snaren als stembanden, dan weer met achttien snaren. Die mensgeworden instrumenten deden alsof het jaar 2000 nog een nabije toekomst was en diepten half-vergeten indiehelden als Trumans Water of - als de snaar iets gevoeliger werd - Versus op uit ons muzikaal geheugen. De gitaren mochten dan wel centraal staan, in Kerr bleek ook geen onverdienstelijk woordenkunstenaar te schuilen (luister eens naar D-Notice!). 

The Ex mag dan al sinds 1979 bezig zijn, de band leeft allesbehalve in het verleden, want in Brussel plukten ze de volledige set uit het dit jaar verschenen album '27 Passports'. Hadden we het hierboven over een conversatie tussen gitaren? The Ex maakte er een heus zangfeest van gitaren van. Een uur lang vrijden de gitaren van Andy Moor, Terrie Hessels en Arnold de Boer elkaar op. Openers This Car Is My Guest en Footfall maakten van meet af aan duidelijk dat The Ex geen ouder werk op de setlist hoeft te zetten. We hadden haast de indruk dat de band met de jaren gewoon nog strakker, nog vinniger, nog hoekiger, nog broeieriger is geworden. Aan de wisselwerking tussen de drie gitaristen en grijzende drumster Katherina Bornefeld viel simpelweg niet te weerstaan. De percussie en het drumwerk was doordrenkt van de ontelbare samenwerkingen die The Ex opzette met Afrikaanse muzikanten. Trouwens, hoe waardig kan een mens ouder worden? Voor Birth mocht ze de microfoon overnemen van de Boer. Ook mooi. 

Toen de band, doordrenkt van het zweet, het podium verliet, zinderde de ritmische trip zodanig na dat een bis onontkoombaar was. The Ex moest tot twee keer toe terug komen, eerst met Maybe I Was The Pilot uit 2011 om vervolgens met een intense versie van Silent Waste (uit '27 Passports') een eind te breien aan een climax die eigenlijk al vanaf de eerste noot van het concert was begonnen. “De mazzel!”, riep Arnold de Boer ons nog welgemeend toe.

The Ex speelt op 30 september op het eigen festival in Paradiso, Amsterdam. Dichter bij huis kun je de band op 2 november ook nog meemaken in de Cactus Club in Brugge in het kader van Autumn Falls. 

In Les Ateliers Claus kun je de komende maanden naar onder andere Blurt en Fred Frith. Ook Thurston Moore komt er met de regelmaat van de klok al eens over de vloer, hou hun agenda dus maar in de gaten! 

 

22 september 2018
Christophe Demunter