Sir Yes Sir - Indrukwekkend

Ancienne Belgique, Brussel, 2 maart 2013

In een aflevering van De Kruitfabriek gaf Jef Neve niet alleen zijn mening over loketjanetten en regenboog-T-shirts, maar liet hij zich ook ontvallen dat hij in een ver verleden les had gegeven aan drie van de bandleden van Sir Yes Sir. Hij zei er meteen bij dat het zonder twijfel zijn beste leerlingen waren: “Ze pikten alles meteen op en zetten het vervolgens naar hun hand.” Wat de drijfveren en invloeden van SIr Yes Sir zijn kon u al lezen in het interview en de recensie. Nu gingen we  kijken in de AB Club hoe ze het live allemaal naar hun hand zetten. 

Sir Yes Sir - Indrukwekkend



Het voorprogramma werd verzorgd door Stadt, een band die ons met gemengde gevoelens achterliet. Tijdens de eerste helft konden we het nog wel smaken, maar de tweede helft van de veertig minuten durende set begonnen we ons toch lichtjes te vervelen.

De frontman van Stadt was een soort van eenentwintigste-eeuwse nerdversie van Robert Plant en zo klonk hij ook. Wij hoorden de band omschreven worden als “eerder vage muziek, maar degelijk” en daar zijn we het eigenlijk helemaal mee eens. De rock met lichtpsychedelische invloeden deed ons niet onverdeeld juichen, maar was interessant genoeg om interesse te wekken voor Stadt wanneer hun debuutplaat zal verschijnen.

Sir Yes Sir koos ervoor om de deur niet meteen in te trappen, maar ze eerst op een kier te zetten met eerder ingetogen songs vooraan in de set. Het prachtige Shelter, ook de opener op de plaat, was het eerste nummer, gevolgd door het laagje per laagje opgebouwde Keep The Horsemen Out en tweede single Save Me, die iedere keer dat we hem horen beter wordt.

Daarna ging het tempo flink omhoog. In het ons onbekende A Little Bit werden gitaren gegeseld en Ideas For A Waste Of Time is nu al een klassieker in wording, die makkelijk naast pakweg If You Don’t Get What You Want van dEUS kan staan.

Verrassend was dat de tweede en laatste single Longing = Good Taste ook nog langskwam in de eerste helft van de show, een eigenzinnige, maar setlistgewijs verstandige keuze, zo bleek achteraf.

We zagen in AB Club een band aan het werk die al jaren ervaring leek te hebben en hoewel er nog maar één album en één ep op hun naam staat, reeg Sir Yes Sir de hoogtepunten aan elkaar. She was het soort song waarbij we ons hoofd op de schouder van onze buurvrouw wilde leggen en zorgde voor het meest emotionele moment van de avond.

Het andere uiteinde van Sir Yes Sir kwam naar boven naarmate de set zijn einde naderde. De baslijn van The Owl sleurde ons helemaal mee, we werden opgezweept door Suit & Tie - de cover van de nieuwe single van Justin Timberlake die de band bij 3FM bracht – en we gingen helemaal loos op de meesterlijke riff in Smiling

De reguliere set werd afgesloten met Rocks, een nummer dat op de ep stond die Sir Yes Sir reeds in 2011 uitbracht en die met zijn minutenlange outro de set naar een definitief hoogtepunt bracht.

Na de sprint kwam de cooling down in de bisnummers met Where Are We Going? en wiegeliedje Tonight At Noon. We zouden graag één hoogtepunt benoemen, maar vooralsnog blijkt dat onmogelijk.

Sir Yes Sir bleek een zeer knappe liveband te zijn. Hou je ticket goed bij, want dit zou wel eens één van die concerten kunnen zijn waarvan je binnen twintig jaar, als Sir Yes Sir heel groot is, kan zeggen dat jij erbij was op die bewuste legendarische avond toen Sir Yes Sir nog in de AB Club speelde..

2 maart 2013
Geert Verheyen