Shonen Knife - Retro-futuristisch

Botanique, 6 april 2023

Shonen Knife - Retro-futuristisch

Een band die veertig jaar bestaat, dat mag en moet gevierd worden! Het Japanse punkmeidentrio Shonen Knife blaast evenveel kaarsjes uit en maakte er in de Rotonde van de Botanique een spetterend verjaardagsfeestje van.

 

Het Brusselse Baby Fire mocht met een in de nineties gedrenkte donkere indiesound de spits afbijten. Het was een aangenaam half uurtje, maar de songs bleven niet altijd aan de ribben kleven. In de riff van Black Light, een nieuwe song in de set, hoorden we echo’s van The River Song van Sophia, wat ons er dan weer deed aan denken dat het legendarisch concert in Molenbeek van Proper-Sheppards band The God Machine dag op dag dertig jaar achter ons lag. Maar daar hebben we het nu niet over.

Feit is wel dat neurotische lijstjesfetisjisten als wij nog weten dat een dag eerder op 5 april 1993 drie knotsgekke Japanse meisjes in de Pacific in Antwerpen stonden. Dat jaar zagen we het drietal ook nog op Klinkende Munt in Brussel en op Zwemdokrock. Drie locaties, die intussen ter ziele gingen, maar de protagonisten van toen zijn nog steeds springlevend. 

Anno 2023 vormen de zussen Yamano nog steeds de spil van de band, maar drumster Risa Kawano die sinds 2015 op de vellen mept, ontpopte zich in de Botanique tot de gekste van het gezelschap. Achterin het podium zag je haar tekeergaan als was ze de Japanse reincarnatie van Animal uit de Muppet Show. Met een glimlach tot ver achter de oren en een enthousiasme dat haar meermaals rechtopstaand deed drummen, heeft Kawano duidelijk de job van haar leven gevonden.

Dat enthousiasme en die glimlach werkte overigens aanstekelijk op het publiek dat zich - onafgezien van de werkelijke leeftijd - unisono zeventien lentes jong voelde. “We are Shonen Knife from Osaka, Japan, and we are happy to be in Brussels rock city”, introduceerde Naoko Yamano de band na Bear Up Bison. “We worden veertig jaar en spelen graag uit veel albums”, en dat was exact wat de band deed. Ze plukten twintig songs lang lukraak uit het oeuvre. Welke plaat ze ook aansneden, dipjes waren er niet.

De drie muzikantjes kletsten tussendoor met het publiek, telkens met schattig, onschuldig Engels accent. Wanneer drumster Risa na Green Tea deelde: “I ate chocolate from here, it was delicious”, dacht je spontaan de chocolade nog rond haar mond te ontwaren. Bassiste Atsuko (die ook de puike podiumoutfits maakte) voegde eraan toe dat zij voor wafels koos. Gitariste Naoko was dan weer vol lof over het bier. Natuurlijk hoorden we andere bands dat ook al verkondigen in Belgie, maar Shonen Knife klinken dan echt als kinderen in de snoepwinkel. Zo voelden wij ons ook door de muzikale trip down memory lane. Twist Barbie (“from our 80es songs”) of recenter werk als Ramen Rock (“about delicious noodles”) klonken tijdloos. Ook twee nieuwe songs, Mujinto Rock en Nice Day, klonken okselfris.

Aan de merch was die nieuwste plaat, ‘Our Best Place’ , te koop. Enkel op cd en daar hadden ze subtiel bijgeschreven dat “CD is better than vinyl! Because it’s shiny!”. Tijdens het concert alludeerden ze daar nog op door het schijfje als iets "retro-futuristisch" te slijten, met als ultieme argument dat je met de shiny reflectie ervan boze geesten kunt afhouden. De cd als het ware in ere hersteld, wars van alle hipsterregels!

Nog meer merchpromo volgde toen ze terugkeerden voor de bisnummers, gehuld in de eigen t-shirts. Eentje daarvan was het originele ontwerp van de tour, die ze begin jaren negentig deden in het voorprogramma van Nirvana (Kurt Cobain stak zijn liefde voor Shonen Knife nooit onder stoelen of banken). “The members of Nirvana wore this shirt!!”. Hopla, dat was even druk aan de merchtafel achteraf. Daarvoor zagen we het olijke drietal nog afronden met een leuke cover van Top Of The World, destijds hun bijdrage aan een Carpenters-tribute-plaat. Na zo’n feelgoodconcertje zit Shonen Knife wat ons betreft inderdaad nog steeds on top of the world.

7 april 2023
Christophe Demunter