Sabaton - Van metal naar petal

Sportpaleis, 2 februari 2020

Sabaton</b> - Van metal naar petal

Metal masters at war, Sabaton, waren weer in het land. En de veroveringstocht van het grote publiek ging niet ongemerkt voorbij. Van Trix naar AB naar Lotto Arena ... en in 2020 wegens gigantisch succes in allerijl naar het plenaire Sportpaleis verhuisd. De populaire formule van gescandeerde oorlogskreten, zware gitaren en pompende beats, vanzelfsprekend met veel vlammen en rookkolommen visueel beklemtoond, was duidelijk nog niet uitgeblust.

De Zweedse powermetalband titelde de kruistocht door de metalwereld niet voor niets “The Great Tour”. En laat die dan net op een datum waarin een palindroom van tweeën en nullen heerst in België halt houden. De dag waarop exact driehonderdveertien jaar geleden in de Slag om Fraustadt de Zweden tegen een dubbele overmacht van Russen en Polen standhielden, want fans weten dat de band op de website regelmatig oude, historische veldslagen in de verf zet. Speciaal voor deze wereldtoernee nemen de vijf Zweden overigens de eveneens legendarische Finse cello-metalband Apocalyptica mee, met wie ze onlangs de fraaie single Angels Calling uitbrachten. Een concert met meerdere vliegen in één klap dus.

En die vliegen begonnen dus pas goed te zoemen bij het optreden van Apolcalyptica: vier Finse cellisten en een ontstuimige drummer die samen instrumentale klassieke metal in het volk spuwen. Om de eenheidsworst tegen te gaan mocht ook Elize Ryd, de black magica-zangeres van opwarmband Amaranthe het gezelschap vervoegen voor drie songs, waaronder Rammsteins Seemann  en singalong I Don’t Care: een stukje Nightwish-achtige neoromantica. En nu mocht een eerste stukje “Petal” (een zelf uitgevonden samenvoeging van Popular-Metal, nvdr) het publiek verwennen. Of wat gedacht van de meebrulbare Thunder-melodie van AC/DC of een stukje cellokaraoke met Beethovens Vredeslied? Juist, volksmennerij. Het echte hoogtepunt was allicht wel de drumloze Metallicacover Seek And Destroy: enkel op vier kronkelende cello’s en in een ontroerende klassieke schoonheid die door vele lichtgevende gsm-schermpjes werd bekrachtigd.

De clash met de intro van een militaristische fanfare en knallende kanonschoten, waarmee Sabaton het podium opsprong, kon haast niet groter zijn. Want dat de vijf Zweden het van de show moeten hebben, leidt geen twijfel. Een podium, opgemaakt in heuse WOI-stijl met zandzakjes, prikkeldraad en zelfs de front van een tank waarop de drumset stond, in veel verschillende niveaus en met loopgraafgangen: de set van de 40-45 Musical zou erbij verbleken. Met veel pyrokanonnen, knallen en morbide oorlogsbeelden zette het uptempo Ghost Division meteen het paleis in vlam. Shockeffect geslaagd. En zo ging het al snel voort. De hele band, gehuld met gasmaskers, en frontman Joakim Brodén tijdens The Attack Of The Dead Men met gaskanon op de rug. Een front van een rode driedekker, waarin een Hammond verwerkt zat, dat tijdens The Lost Batallion het podium op gereden werd (eindelijk nog eens live synths in plaats van een tape tijdens een Sabaton-song!). Je moest het gezien hebben.

Qua songs weet het war heavy metal-gezelschap gretig te grijpen uit de negen studioplaten, waarvan de recentste als thema WO I heeft – een thuismatch dus. Snelle riffs, handclapbeats, luidruchtig zwevende synths en jankende gitaren, krachtig meerstemmige refreinen ... keer op keer powermetal ten top. En of de fans nog niet genoeg sing- en shout-along kreten kregen, ook nu weer een stukje karaoke met de intro van Judas Priests Breakin’ The Law. I say “Petal”! Hoogtepunten: Apocalyptica dat onder meer gezamelijke single Angels Calling komt versterken met haar cellowerk en zo de hapklare drie minutensongs van Sabaton van wat extra instrumentale prog-uitglijders voorziet. Een publiek dat zich dusdanig laat opfokken tot massaal crowdsurfen en een negentigjarige opa die voluit mee de oorlogsteksten van de band uitschreeuwt.

Oh ja, en natuurlijk de band die voor de bis een halve minuut het licht aanlaat en in stilte geniet van een uitzinnig, twaalfduizendkoppig publiek op een zondagavond. Het bewijs van kippevel werd op camera vastgelegd. Wat wil je ook, als je classics Primo Victoria, Carolus Rex (met We Will Rock You-handclap) of Swedish Pagans als triumviraat voor het einde houdt!?! Ooh-ooh-oh ... de Pagan-melodie bleef nog tot op de parking nagalmen. Rammstein heeft er een Petal-concurrent bij.

Sabaton & Apocaliptica @ Sportpaleis 2/2/2020

3 februari 2020
Johan Giglot