Rendez-vous - Uppercut

Botanique, 26 januari 2019

Rendez-vous - Uppercut

Ons eerste concertuitstapje dit jaar was meteen al een schot in de roos. En dit met dank aan Rendez-Vous, één van de meest beloftevolle bands die ons de laatste jaren vanuit Frankrijk bereikten. In een afgeladen Rotonde losten ze de verwachtingen alvast vrijwel volledig in, zodat we achteraf tevreden huiswaarts konden keren.

Over voorprogramma VHS From Space kunnen we kort zijn. Wegens ietwat laat gearriveerd misten we zowat de helft van de show. En dat was in feite best jammer. De instrumentale spacerock van deze fluorescerende heren had namelijk wel iets en kon ook op aardig wat bijval rekenen van het gezellig volgepakte zaaltje. Note to self: volgende keer beter (lees: beter plannen).

Van het optreden van Rendez-Vous wilden we dan weer geen noot missen. Deze groep werd in 2012 opgericht door Francis Mallari en Elliot Berthault in Parijs en lijkt na twee opgemerkte ep’s nu volledig klaar te zijn voor het grote werk. Het langverwachte debuutalbum ‘Superior State’, uitgebracht in oktober, gooide hoge ogen en prijkte in menig eindejaarslijstje van 2018.

Ook live weet de band, inmiddels uitgegroeid tot een kwintet, een groeiend publiek binnen en buiten Europa te veroveren met een verrassend fris klinkende mengeling van postpunk, synthpop en shoegaze. Opener Straight On The Line zette in Brussel op indrukwekkende wijze de toon. Een onheilspellende, duistere intro werd gevolgd door krautrock-achtige elektronica en krachtige drums, waarna de gescandeerde zang van de twee frontmannen het plaatje vervolledigde.

Na het uptempo en dansbare Euroshima (uit de ep ‘Distance’, 2016) serveerden de gretig spelende en geagiteerde Fransen een reeks nummers uit ‘Superior State’ waar weinig op af te dingen viel: Lakes, de uitmuntende single Double Zero met boze en agressieve vocals en het titelnummer dat uitmondde in een venijnig harde, bijna metal-achtig klinkende finale. Het daaropvolgende Paralyzed, met zijn leuke postpunkgitaartjes, groeide uit tot een eerste hoogtepuntje. Er ontstaat voor het eerst iets wat je zou kunnen omschrijven als een onstuimige rondedans in de Rotonde.

Rendez-Vous speelde op het scherp van de snee en had de fans nu helemaal mee. Met de meest recente, catchy single Sentimental Animal, een vinnig Exuviæ en het meezingertje Distance zorgden ze voor de laatste (?) uitbarstingen van enthousiasme in de Botanique.

Missie geslaagd dus, maar het publiek wou nog meer. En dat kreeg het ook: eerst met de heerlijke gitaren en (alweer) boze zang van Workout om vervolgens in melancholische schoonheid af te sluiten met het donkere Last Stop, in feite het enige echte rustpunt in de set. Het vijftal presenteerde immers de ene uppercut na de andere met een punkrockattitude die zijn effect niet miste. Ze hebben hun afspraak met België niet gemist. En daar zijn we blij om!
 

 

27 januari 2019
Jan Vael