Boomtown 2017 - Pomrad: stoeien op broeiende synthkunstjes

Gent, 18 juli 2017 - 22 juli 2017

De nieuwste revelatie aan het Belgische elektrofirmament heet Adriaan Van De Velde, alias Pomrad. Met een raadselachtige, ongrijpbare kruisbestuiving van wulpse r&b, grillige synths, vloeibare funk, een snuifje hiphop en een rits andere genres draaide Pomrad de Kouter een rad voor de ogen: eerst heerste opperste verdwazing op het schijnbaar perplexe Kouterplein, waarna Van De Velde toch nog zijn gram haalde met virtuoze keytarkunsten en ontwapenende Antwerpse flair. Toffe peer, die Pomrad.

Boomtown 2017 - Pomrad: stoeien op broeiende synthkunstjes

Een hyperkinetische losbol die Mika-gewijs hoge noten haalt – “Ik volg wel nog zangles” – en slag om slinger solo’s uit zijn keytar tovert: dat smaakt de Kouter wel. Het Antwerpse Pomrad – de Koning van de Scheldebeats – knalt, flitst en improviseert langs de oevers van de funk, jazz, r&b en hiphop, met eigenzinnige elektrosynths als hoofdstroom.

Net daardoor oogt het water soms troebel, maar daar treurt de energieke frontman niet om: zijn creaties bevatten een smeuïge dosis humor – het verwarrende ‘Euh Ja Nee’ en het ‘Eendenlied’ met die hupse effectjes illustreren dat je het Pomrad-universum zeker niet al te serieus hoeft te nemen. Naar het einde toe kwam de set pas echt goed op stoom: de Kouter werd bestookt met loodzware elektrobassen en Daft Punk-achtige funk- en synthriedels, aangekleed met de enigmatische stemeffecten van Van De Velde die fluctueerden als beurskoersen in crisistijden. Zeker dansbaar, of tenminste ‘hoofdknikbaar’.

Pomrad op de Kouter: een bijzondere ervaring die finaal wel aansloeg, en de geschikte opmaat voor een act die krankzinnigheid tot boerenkunst verhief: Kenji Minogue.

(Verscheen ook in De Gentenaar).

22 juli 2017
Quentin Soenens