Moderat - Opereren in de luwte

undefined, 2 oktober 2016

Het verhaal is ondertussen genoegzaam bekend: de symbiose van de goeie vrienden van Modeselektor en Apparat die begon als een studio-experiment barstte uit zijn voegen. Er volgde een plaat, een tournee van twee maanden die werd uitgerokken tot een jaar. Na de eerste plaat volgde een tweede en een derde. En de populariteit bleef groeien, zo stevig zelfs dat, toen de groep aankondigde dat ze dit voorjaar naar Cirque Royal zouden komen, dat optreden op enkele minuten tijd helemaal uitverkocht was. Dat vroeg om schaalvergroting en dus kwam Moderat terug: naar Vorst Nationaal deze keer. Laat het nu jammer zijn dat net deze schaalvergroting de stoorzender vormde om er een echt memorabele avond van te maken. 

Moderat - Opereren in de luwte

Vorst Nationaal was niet helemaal, maar wel bijna helemaal uitverkocht. Rond ons kijkend in die grote arena, bedenkend dat het toch maar Moderat was dat daar zouden staan, gaf ons een vreemd gevoel van trots. De overtuiging dat er toch nog veel mensen zijn die zelf op zoek gaan naar muziek, de overtuiging dat er kansen zijn voor groepen die door de radio straal worden genegeerd. Tegelijkertijd wisten we: dit wordt een moeilijke, want de muziek van Moderat – en zeker het meest recente ‘III’ staat bol van emotie en is gebaat bij een zekere intimiteit.

Dat maakte dat de opener Ghostmother – dat ook van The Weeknd had kunnen zijn – hoewel intrinsiek prachtig, nogal onwennig overkwam. Dat de zang van Sascha Ring overstemd werd door de muziek hielp niet. Hetzelfde gebeurde later ook nog, telkens wanneer er gas werd teruggenomen, in Last Time bijvoorbeeld. De set was op zijn best als instrumentaal werk als A New Error of slotakkoorden Les Grandes Marches  en Nr. 22 werden bovengehaald. Dan ontplofte de boel. Maar ook een Running, een nummer van het laatste album dat nu al aanvoelt als een klassieker, en de uithalen van Ring in Reminder werkten prima.

Visueel was de show uiteraard weer af. De visuals waren dezelfde als een half jaar eerder in Cirque Royal, maar het totaalspektakel van licht en donker, het spel met strepen, punten, lijnen en vormen bleef indrukwekkend om te zien. Dezer dagen zijn er weinig groepen die een nog indrukwekkender visueel gordijn kunnen opwerpen. Vaak zag je de drie groepsleden zelfs niet staan, verdwenen zij ook in hun eigen lichtspektakel en wij wisten: hoewel ze nu een grote groep zijn is dat wat ze het liefst willen, opereren in de luwte.

Er werd over ‘III’ gepraat als het sluitstuk van een trilogie en dus weten we op dit moment nog niet zeker of er nog wel een vervolg komt op dit avontuur dat zo vertrouwd is beginnen aanvoelen. Wij hopen alvast van wel, want hoewel de passage in het Cirque Royal beter was, blijft Moderat één van de beste en meest interessante elektronische groepen die er zijn. 

2 oktober 2016
Geert Verheyen