Major Lazer - Militaire coup van anderhalf uur
Botanique, Brussel, 27 april 2012
Creatieve meningsverschillen met rijzende ster Diplo, die werden enkele maanden geleden als reden aangehaald voor het vertrek van producer Switch, die andere majoor en medestichter van Major Lazer. Een klap voor de vele fans. Maar met hun doortocht in Brussel bewezen ze dat Major Lazer verre van dood is.

Dat creatieve meningsverschillen trouwens niet per se alleen maar slecht zijn, illustreren de twee nieuwe singles van Major Lazor: het woeste Original Don en het veel subtielere Get Free doen veel beloven voor de nieuwe plaat, die in de loop van dit jaar het levenslicht moet zien.
Veel is er nog niet bekend over dat album, alleen dat er wel eens verrassende stemmen kunnen opduiken, zoals Amber Coffman van Dirty Projectors, om er maar eentje te noemen. Diplo en zijn soldaten trekken momenteel met een arsenaal nieuwe nummers op verkenning voor een korte tour door Europa, deze zomer volgt wellicht de totale verovering.
Een voorproefje daarvan kregen we in de Botanique, waar het voor Major Lazer en hun future dancehall een koud kunstje was om op een doordeweekse dag een concertzaal in vuur en vlam te zetten. Meteen werd het gaspedaal diep ingedrukt, en weg was de partyflight richting Major Lazor-land, een kruising tussen Jamaica en Tomorrowland.
Diplo en zijn nieuwe luitenant Jillionaire zorgden voor een spervuur aan beats, terwijl sergeant/mc Walshy Fire en zijn twee ravissante warriors de frontale aanval ondersteunden, gewapend met een voetbaltoeter, een confettikanon en flessen champagne.
Major Lazer voerde een langdurig precisiebombardement uit en putte daarvoor uit nieuw en oud materiaal, aangevuld met bommetjes uit een eclectisch assortiment: dubstep (Flux Pavilion), fidget house (Congorock), pop (Azealia Banks), hiphop (Kanye West & Jay-Z) en het betere reggae- en dancehallwerk (Gyptian) pasten allemaal binnen dat plaatje.
Opvallendste nieuwe flard muziek was het weinig subtiele Bubblebut, waarop alle vrouwen met een welgevormd achterwerk op het podium uitgenodigd werden, met heel wat schunnigs tot gevolg.
Major Lazer piekte twee keer naar een absoluut hoogtepunt, niet toevallig bij de singles. Zo is het nieuwe Original Don een verschroeiende stamper die live werkelijk verplettert. En het wereldberoemde Pon De Floor heeft ondanks het feit dat het al grijs gedraaid werd niets van zijn waarde verloren.
Ook in de rand viel er zoals gewoonlijk heel wat te beleven. Een fan werd in het midden van de set uit het publiek gevist en werd getrakteerd op een “Sunny”. De uitverkorene mocht plaats nemen op een luchtmatras en werd van dichtbij geconfronteerd met het elastische danswerk van Major Lazers danseressen, maar vergat daarbij dat zijn vriendin ook aanwezig was. Dat leidde bijna tot een echtelijke knokpartij op het podium, maar tussenkomst van security en Diplo zelf voorkwam erger.
Ondanks die onderbreking marcheerde Major Lazer gewoon voort, en met de eindmeet in zicht trok het met een injectie drum & bass het tempo nog omhoog. Diplo haalde daarbij ook een Netsky-remix boven, een vette knipoog naar aanwezige Boris Daenen.
Toegegeven, Major Lazer is live niet meer dan een veredelde dj-set, maar wel eentje waarbij stilstaan quasi onmogelijk is. Het tempo lag verschroeiend hoog, de muziek werd slim uitgekozen en ingenieus aan elkaar geplakt en de randanimatie mocht er ook wezen.
Wij voorspellen nu al dat Major Lazer deze zomer op de laatste dag van Pukkelpop en in het gezelschap van andere energieke stammen zoals Buraka Som Sistema en OFWGKTA temperatuurrecords gaat breken in de Dance Hall. U bent gewaarschuwd!