Madensuyu - Piano power

N9, 20 februari 2018

Voor wie Madensuyu al even volgt zal het bij een eerste beluistering van hun nieuwe plaat ‘Current’ wel even slikken geweest zijn. Weg die stuurse gitaar, enter de strakke piano. Zou dit live nog wel dezelfde impact hebben? Wij trokken naar Muziekclub N9 en we keerden overtuigd terug huiswaarts.

Er werd nochtans heel statig en ingetogen afgetrapt met It’s Upon, maar daarna volgden de singles A Current en One More Time en die waren van een verbetenheid om U tegen te zeggen. De songs op piano wonnen live bovendien nog aan power. Ook Rag, waar we nochtans op plaat niet zo wild van zijn, kwam bijzonder goed binnen met die typische diepe bas en een quasi pijnlijk intense schoonheid. De song werd bovendien met bijzonder veel grinta en een gebalde vuist neergelegd.

Over grinta gesproken: De gedrevenheid, overgave en energie van Stijn Ylode De Gezelle en Pieterjan Vervondel heeft er doorheen de jaren niks bij ingeschoten en of ze nu met een piano dan wel met een gitaar aantreden doet er in wezen niet veel toe zo bleek.

Er was echter ook royaal ruimte voorzien om eerder werk te laten passeren. Zo ging de piano even aan de kant en werd de gitaar omgegord voor de vlammende duo’s Tread On Tread Light en Little F uit 'None Is D' en Mute Song en Crucem uit ‘Stabat Mater’.

Onze favorieten uit ‘Current’ zaten ook mooi samen in de set: het directie en van intense samenzang voorziene Breathe, Sail On en het gejaagde, maar van een klassiek verstild einde voorziene The Ravel stonden ook wel degelijk als een huis.

In de bisronde kregen we met Fafafafuckin’ een portie ongetemde punkrock en met Ti:me een subtiel en subliem opbouwende en meeslepende kraker gepresenteerd. It Comes Along plaatste nog een finaal en verheven orgelpunt achter een dijk van een concert.  

Madensuyu presenteerde zich in Eeklo als vanouds broos én onbuigzaam en gaf ons een welgemikte schop onder ons gat.

21 februari 2018
Patrick Blomme