Maanrock 2025 - Dag 2 - fotoreportage
Festivalterrein Maanrock , 21 augustus 2025 - 24 augustus 2025
Dag twee van Maanrock Mechelen startten we in de Backstage By Concertzaak, de intieme ontmoetingsplaats voor unieke ontmoetingen en live sessies van muzikanten,µ die via de Mechelse organisatoren van Concertzaak een unieke plaats in het spotlicht krijgen. Op het programma stonden exclusieve akoestische sessies met interviews door 'Wonderland'-presentatrice Hannelore Van Besouw. Welkom in de backstage van Maanrock.
Mechelse talk of the town Birame stond de dag voordien nog te shinen op het Moes Podium. Hier bracht hij enkele nummers in zijn eentje, achter de toetsen. Mooie versies van Obvious Love, A Place Yesterday, Pray Away en The Worst Parts Of You, een nummer over echt connectie maken met iemand. Binnenkort gaat hij samenwerken met Willem Ardui (Blackwave). Om verder in het oog te houden.
Op het Groot Podium op de Grote Markt mochten de lokale chouchous van Pardon Service de festiviteiten aftrappen. Ze brengen een eclectische hutsepot van muziekstijlen uit alle windstreken met een snuifje Vlaamse eigenzinnigheid. In no time stond de hele Grote Markt mee te hossen op nummers als Decibels, Bouger en Au Plus Fort. Natuurlijk mocht de hommage aan Mechelen en haar inwoners, Mecheleir, niet ontbreken op deze Mechelse Feesten. Publiekslieveling Umdraje liet nog eeéén keertje de Grote Markt daveren. Het was een “omdraaien” dat het een lieve lust was.
Op de Speelplaats lieten we ons vervolgens even volledig onderdompelen in de rub-a-dub reggae-dj-set van Uphill Sound. Sinds 1998 zijn ze een vaste waarde in de Belgische reggae- en dancehall-scene. Het was weer lekker skanken op ondermeer Here I Come van Barrington Levy. “Shoodilley-waddliley-diddley-diddley, whoa-oh”, nog aan toe. U snapt het wel (of niet, natuurlijk).
Op het Groot Podium was het dan weer tijd voor Yevgueni, oorspronkelijk uit Leuven, maar met zanger Klaas Delrue hebben ze een zanger in de gelederen die de weg in de Maneblusserstad moeiteloos weet te vinden. De band vierde dit jaar de vijfentwintigste verjaardag met een zaaltour en een kerkentour, maar nu was het “onzen toer” in Mechelen. De zon brak door over de Grote Markt en met Aan De Arbeid begon de band aan een rist meezingers en minder evidente nummers. Met een “Zijn er Robbies in de zaal vandaag, Mechelen?” werd Robbie II ingezet. Tijdens Manzijn veranderde de Grote Markt zowat in een groots springkasteel met een jumpende massa die de stabiliteit van de locatie even wou testen. Tussendoor werd er stilgestaan bij de protestvlaggen voor Gaza. Het is een protest waarbij de band zich aansluit, omdat we niet stil kunnen zijn voor wat er daar gebeurt. Het nummer Ze Danst Gewoon Op Straat werd geschreven in volle coronaperiode en is een oproep aan iedereen voor meer durf en lef, meer je nek uit te steken, ook toepasselijk op de situatie nu. Slotnummer Als Ze Lacht kreeg voor een laatste keer alle handen op elkaar tijdens dit zilveren jubileum. Een feestje dat niet snel vergeten zal worden.
Op de Speelplaats lieten we ons nog even onderdompelen in de diepe bassen van 5 PM Breakfast Club met een mix van dubstep, UK bass en jungle. “Bass, how low can you go?” Heel laag, zo bleek.
Voor de volgende zestig minuten veranderde de naam van MAANrock even in DAANrock. Daan heeft de nieuwe plaat ‘Space’ uit, die hij met ons wilde delen. Hij is er zo trots op dat de eerste nummers, Luck en Work, uit de nieuwe plaat kwamen. Maar dan was er geen houden meer aan en vloog de ene na de andere hit ons om de oren. Chemical van Dead Man Ray kreeg een plaatsje en dan ging het via La Crise naar Icon en van Exes over naar The Player. Swedish Designer Drugs liet de Grote Markt helemaal uit de bol gaan, zodat Daan zijn Victory kon claimen. Maar een optreden van Daan zou pas volledig zijn met Housewife, dat een finaal orgelpunt plaatste op deze zegetocht van Daan.