Lien Schoeters - Niet alle dromen zijn bedrog
Stadsschouwburg Mechelen, 12 december 2024
Vanavond stelde Lien Schoeters haar langverwachte debuut-ep voor in de Stadsschouwburg van Mechelen. Overdag werkt ze er achter de schermen, vanavond staat ze op het podium. Een droom die uitkomt.
In het verleden was er al wel eens de band A Linn Thing waarvan Lien de leading lady was, maar we kennen haar vooral van haar solo optredens. Lien op piano en gitaar, zoekend naar een eigen geluid. Die eigen smoel lijkt ze nu gevonden te hebben, getuige de ep ‘Lien Schoeters’, die ze opnam met producer Rafaël Van Assche in zijn Quest4 Studio. Zes songs balancerend op de rand van pop en jazz, met teksten uit het leven gegrepen. Die songs mogen uiteraard niet ontbreken vanavond, maar worden aangevuld met een hele trist “nieuwe” songs, die het beste voor de toekomst laten vermoeden.
Vanavond staat Lien dus niet alleen op het podium. Ze krijgt het gezelschap van toppers Bert Embrechts (De Laatste Showband) op bas, gitarist Pieter Peirsman (Slow Pilot) en Steven Van Gelder (Hydrogen Sea) op drums. Plus een uitgebreide groep backingvocalisten met Ella, Doris, Naomi en Andres.
Nog meer Mechels geweld brengen enkele collegamuzikanten, waaronder Allan Muller (Metal Molly, Satellite City) die Fantasy Of Greatness en Warmth In Winter komt meezingen. Bert Janssens, op de podia ook gekend als Berang, speelt mee op The Wind In Our Back en Labels. Wendel Berckmans (Tragic Eyes) mag dan weer op This Game zijn beste gitaar bovenhalen. Ondertussen mochten we ook al genieten van This Game, Perfect en Your Power van de debuut-ep.
Voor de volgende Mechelaar op het podium wachten twee “speciallekes”. Want “als Klaas in het Nederlands kan zingen, dan moet ik dat ook kunnen!”, laat Lien ons aan het begin van Van Begin Tot Einde schalks weten. Klaas Delrue (Yevgueni) mag dan ook nog eens, met Good Day, het meest poppy nummer van de avond brengen. Het afsluitende nummer van de reguliere set is ook het eerste nummer op de ep. Cuts Right Through Me schreef Lien in de backstage van het eigenste podium waarop ze nu staat. Daarin vertelt ze over de droom die ze heeft om “ooit” op het hoofdpodium te mogen optreden en mensen te raken met “haar” muziek: “One day I will be playing for you / It cuts right through me”. Een waar kippenvelmomentje.
Voor het eerste bisnummer neemt Lien nog eens de gitaar ter hand en speelt From Far To Near, op haar eentje aan de rand van het podium, waar ze de eerste rijen bijna kan voelen. Het orgelpunt op deze avond wordt gezet met Sing, waarvoor iedereen op het podium verzamelen blaast. Missie geslaagd, afgerond met een staande ovatie en bloemen: ”Sing what you can’t say / Sing what you can’t show / It all will find a way”.