Les Nuits 2015: Balthazar - Kickass nice

Koninklijk Circus, Brussel, 15 mei 2015

Het was de tiende keer dat we Balthazar aan het werk zagen, die regenachtige avond in de Cirque Royal. Dat heeft alles te maken met de intensieve, twee jaar durende tour die volgde na ‘Rats’, een album dat zo’n schot in de roos was, dat niemand verwachtte dat ze beter of zelfs even goed zouden kunnen doen met de opvolger. Maar dat was buiten Balthazar gerekend, die met ‘Thin Walls’ gewoon nog eens in de roos schoten.

Les Nuits 2015: Balthazar - Kickass nice



‘Rats’ wordt dezer dagen al – ze is amper tweeënhalf jaar oud - gezien als één van de beste Belgische platen aller tijden. En sinds Balthazar ook heel wat succes kent in het buitenland wordt de vraag al eens opgeworpen wie nu de beste Belgische band is: dEUS of Balthazar? De vraag stellen is zinloos, want de twee groepen maken fundamenteel andere nummers en van competitie is geen sprake. Dat Balthazar aan het begin van de ‘Rats’-tournee nog in het voorprogramma van dEUS speelde in de Lotto Arena, is een bewijs van hoe snel het kan gaan voor een groep. Dat ze de aankondiging deden in het Nederlands, het Frans én het Engels was dan ook geen teken van arrogantie, maar een aanpassing aan de nieuwe realiteit.

De bezetting van Balthazar is altijd al een tikkeltje vreemd geweest, want eigenlijk is het een groep zonder frontman. Of met twee frontmannen. Jinte Deprez en Maarten Devoldere zingen allebei ongeveer evenveel nummers en het leuke is dat ze daarin een eigen stijl aan de dag leggen. Waar Jinte traditioneler zingt, lijkt Maarten meer een gedicht voor te dragen, waarbij hij de woorden traag uit zijn mond laat ontsnappen en vaak pauzes laat vallen, die net iets langer dan gebruikelijk duren, waardoor ze meer kracht krijgen. Zoals in het indrukwekkende True Love, waar hij zingt: “The more precise your plan has been / the more chaotic when lust kicks / But anyway, we shouldn’t be surprised / How can true love ever be civilized?”

Feit is dat de groep ook in de nieuwe nummers nieuwe horizonten heeft verkend. Vooral violiste Patricia Vanneste lijkt haar aanwezigheid te hebben willen benadrukken. Zo horen we haar duidelijk op de voorgrond treden in de intro van het openingsnummer Decency of in Nightclub.

En er klinkt iets grootstedelijks in die nieuwe nummers door. In Nightclub, dat op gang wordt getrokken door een riff die wel heel erg doet denken aan Personal Jesus van Depeche Mode, maar ook in I Looked For You waarin we Maarten zo door de nachtelijke straten van een neon-verlichte stad zien dwalen. Nog knap was hoe Jinte zowel live als op plaat Wait Any Longer in zijn eentje inzet om het dan te laten losbarsten in een nummer dat zelfs met de kracht van een symfonisch orkest achter zich overeind zou blijven.

Elk nummer van ‘Rats’ klinkt ondertussen als een klassieker. En ook ‘Thin Walls’ gaat dezelfde weg op. De eerste single Then What – over de angst die je overvalt wanneer je beseft dat je geluk afhankelijk is van je geliefde – klinkt al alsof hij er altijd geweest is. En ook nieuwe single Bunker lijkt, hoewel je je kan afvragen of het geschikt is als single, dezelfde weg op te gaan.

Waar het recente album de ruggengraat vormde van de show, was er natuurlijk ook ruimte voor ouder werk. Tijdens The Boatman en Fifteen Floors werd er als vanouds stevig uitgehaald, The Oldest Of Sisters werd op gejuich onthaald en Do Not Claim Them Anymore – ondertussen bijna anderhalf miljoen keer beluisterd op Spotify – bleek onweerstaanbaar tot aan de stevige staart toe.

Eindigen deed de groep uiteraard met goudhaantje Blood Like Wine, het nummer dat uitgegroeid is tot de traditionele afsluiter van de groep, net zoals Sigur Røs dat al meer dan tien jaar doet met Popplagið. De slotzinnetjes (“Raise your glass to the nighttime and the ways / to choose a mood and have it replaced”) werden meermaals en met feilloos gevoel voor timing meegezongen door het gehele publiek.

Jinte Deprez vond deze eerste Belgische show “Kickass nice!”, maar dat was natuurlijk alleen maar omdat zij het goede voorbeeld hadden gegeven. You get what you give.

Wie het zelf eens wil gaan bekijken kan Balthazar deze zomer zien op Best Kept Secret, Rock Werchter, Cactus Festival of Les Ardentes. Op 7 november speelt de groep in Vorst Nationaal.  

15 mei 2015
Geert Verheyen