Les Nuits 2013: How To Dress Well - Een avond vol gemengde gevoelens

Botanique, Brussel, 6 mei 2013

Dat het soms helemaal anders kan uitdraaien dan verwacht, zo kunnen we deze avond in de rotonde het best samenvatten. De hoofdact How To Dress Well was slechts een schim van zichzelf, maar de francaise Mesparrow wist in het voorprogramma onze lage verwachtingen in haar voordeel om te buigen.

Les Nuits 2013: How To Dress Well - Een avond vol gemengde gevoelens



Dat we niet zwaar onder de indruk waren van de debuutplaat 'Keep This Moment Alive' van Marion Gaume, alias Mesparrow is zachtjes uitgedrukt. De jongedame zingt in het Engels, maar zowel tekstueel als wat tongval betreft leek ons dat niet de beste keuze. Ook het gebricoleer met samplers en loopstations waarmee ze haar nummers opbouwt hebben we al talloze keren eerder en beter gehoord.

Maar met haar liveset kwam ze onverwacht positief uit de hoek. Mesparrow heeft een lage, hese stem waarin wat kleuren van Beth Gibbons en Alison Moyet te herkennen zijn. Maar het was niet zozeer haar bereik of kracht die ons verraste, maar wel het lef waarmee ze zich in de verschillende a capellastukken uit de slag sloeg.

Ze experimenteerde er op los, gooide wat jazzy elementen in de mix en daar waar we bij de studioversies van de nummers moeite hadden ze tot het einde uit te luisteren, namen de live versies ons wel op sleeptouw. Toen ze ook nog een stuk in haar Frans zong wisten we het zeker, dit meisje heeft misschien gewoon een verkeerde keuze gemaakt. Volgende cd in het Frans en we worden helemaal fan.

Al van bij het openingsnummer Cold Nites was het duidelijk dat er bij How To Dress Well iets niet klopte. Was dit de man die ons vorig jaar in de AB compleet van onze sokken blies met zijn soulvolle en subtiele vocale capriolen? Al snel werd duidelijk dat het niet aan een onhandige geluidsmix lag, maar dat de zanger niet goed bij stem was. Tom Krell verontschuldigde zich meteen dat hij de avond ervoor in Berlijn te veel gerookt had, te veel drugs gebruikt had en dat hij niet de performance zou kunnen geven die het publiek verdiende

Spijtig genoeg had hij gelijk. Zijn stem klonk ijl en verdronk in de fijne beats en elektronica die zijn partner in crime Aaron uit de boxen liet knallen. Je kan je afvragen of de man er goed aan deed ons er aan te herinneren hoe goed het had kunnen zijn in plaats van er gewoon het beste van te maken. Want zelfs op een mindere dag als deze, blijft How To Dress Well toch een belevenis. Niet in het minste door de krachtige projecties die de nummers vergezelden.

Op de setlist stond er naast het werk van de laatste plaat 'Total Loss', en Suicide Dream n.1 ook een aantal nieuwe nummers, die niet moeten onderdoen voor de ingehouden pracht van het andere werk. Slecht konden we dit optreden niet noemen, maar een gemiste kans was het wel.

Tom Krell smeekte zijn publiek om zeker te komen kijken naar zijn volgende optreden in Brussel. Hij zou ervoor zorgen dat hij dan zeker in topvorm zou zijn. Later die nacht ging hij nog dj’en in een kleine club in Brussel. Gedragsveranderingen vragen tijd, zoveel is duidelijk.

6 mei 2013
Kristiaan Art