Lalalover - Lalalover intiem

Vooruit Kunstencentrum, Gent, 8 november 2008

Lalalover in een theaterzaal. Het is niet meteen de locatie waaraan je denkt bij het horen van Belgian finest feelgoodpop. Toch is dit de formule die Tom Kestens en zijn vijfkoppige band al sinds enkele weken loslaten op hun Belgische fans. En het werkt. De Gentse Vooruit lalaloved it!

Lalalover - Lalalover intiem



Het concert werd ingezet met de nummers You & I, On the One en One Piece Man. Eén voor één steengoede nummers die de zaal langzaam aan in de juiste stemming wist te brengen. En hoewel the man himself naar eigen zeggen nog last had van een jetlag - hij kwam net terug van de States - was daar niet veel van te merken. Heupen werden naar alle kanten gezwierd en het Spaanse Ronda nam zijn intrek in de Oost-Vlaamse hoofdstad.

Bijgestaan door de getalenteerde hiphopproducer uit het Gentse, Krewcial, en percussionist Reste Bahoua, bracht Kestens, die zichzelf ooit “een blanke bolster met een zwarte pit” noemde, zijn versie van het Blind Willie Johnson-nummer Soul of a Man. Met zeker evenveel soul, doordrenkt met de typerende Lalaloverse melancholiek, wist hij het publiek tot in de kleinste teen helemaal te doen gloeien. Om maar te zwijgen over wat de solomomenten van elk bandlid teweegbrachten. Stef Caers, die naast de backing vocals ook het keyboard voor zijn rekening neemt, bezit een stem die je in enkele seconden een krop in de keel en rillingen over het hele lichaam bezorgt. En dat ook Krewcial, die reeds voor stevige "rhymes & rhythms" zorgde op de plaat On the One, zijn strepen verdient, bewees hij ons nogmaals met één van zijn eigen producties Reminisce. Op het nieuwe album van Lalalover zal hij dan ook een grotere bijdrage leveren, zoals onder andere bij het nummer What Is That Sound, één van de drie nieuwe nummers die we te horen kregen tijdens de bissen.

Right & Pure, op zich al een nummer om ù tegen te zeggen, werd ons gebracht als een ballade. Een schemersfeer op het podium en Kestens met volle overgave achter zijn piano, had een muisstille zaal als gevolg. Een mens had er spontaan zijn lief voor willen inruilen.

Ook de grote meezingers, en dat meezingen is dan ook uit volle borst gebeurd, Love At First Sight en The Revelation ontbraken niet. Laatstgenoemde is een nummer dat ontstaan was uit, zoals de titel al vermeldt, een openbaring die Kestens kreeg in zijn auto tijdens het horen van Marvin Gaye op de radio. Dat gevoel heeft hij ons die avond ook zonder twijfel kunnen meegeven. Reeds bij de eerste herkenbare tonen werd er joelend en fluitend gereageerd en er brak een zaligmakend energetisch gevoel los in de zaal. “Ik weet niet wat bij jullie, maar ik had dit echt nodig”, zei Kestens welgemeend na afloop, “Merci, Gent!”

En we werden nog meer verwend. To Love Me werd, zoals reeds vermeld, samen met drie anderen, één van de nieuwe nummers waarop de groep ons die avond trakteerden. Tom Kestens & co, die met de start van Lalalover het doel voor ogen hadden om dansbare nummers te maken zonder dat het goedkoop overkwam, bewezen met deze nieuwe lichting aan tracks dat ze daar meer dan ooit in geslaagd zijn. Een staande ovatie werd dan ook de afsluiter van die avond.

8 november 2008
Nathalie Scheltiens