Kwabs - Zwoele zweethut

Vooruit, Gent, 7 november 2015

Dat de weergoden het na de passage van Kwabs even niet goed meer weten, kunnen we hen niet kwalijk nemen. Donderdagavond veranderde de jonge Brit de Vooruit in een zwoele zweethut waar er exuberant gedanst, gekust en al even liefdevol hier en daar in de poep genepen werd. De temperaturen dit weekend zijn dus enkel maar het logische gevolg van Kwabs’ topconcert.

Kwabs - Zwoele zweethut



De avond begon nochtans niet zo geweldig. Hoewel voorprogramma Kyra een mooie stem had, kon ze toch niet echt overtuigen. Dat lag vooral aan haar muziek, die met weinig originele lyrics en veel ooh’s en oeeh’s, te zeemzoeterig was. Ook de Calvin Harris-cover van ‘How Deep Is Your Love’ waarvan ze het tempo een flink stuk naar beneden haalde, kon niet overtuigen. Ze was verre van slecht, maar wat ze bracht was niet meteen onze cup of tea. Jammer.

Dat overtuigen is iets wat hoofdact Kwabs vanaf minuut één kon. Bij aanvang stonden zijn zes muzikanten op het podium die de intro van Love + War speelden, terwijl de zanger nog even op zich liet wachten. De truken van de foor moet men hem duidelijk niet meer leren. Al bij de eerste noot viel op dat de Brit een bijzonder goeie zanger is. Meer nog, we hebben hem het hele concert door niet één keer kunnen betrappen op een valse noot, wat hem terecht in de longlist van BBC Sound of 2015 doet staan.

Hetzelfde geldt voor de twee backing vocals die hem vergezelden. Wat een goeie keuze was het om dit paar mee te nemen, want niet alleen muzikaal, maar ook visueel voegden ze veel toe aan de show. Met hun typische, maar zéér aanstekelijke danspasjes en brede grijns, kon je niet anders dan vrolijk meedoen. Vooral bij Into You’, Look Over Your Shoulder en persoonlijke favoriet Last Stand hadden ze een groot aandeel.

Ook een vermelding waard, is zijn gitarist die vaak voor subtiele maar goeie bijdrages zorgde zoals bij het akoestische Forgiven en een leuke gitaarsolo bij de ‘Lean On’-cover van Major Lazor.

De vrees vooraf dat Kwabs misschien te weinig materiaal heeft om een heel concert boeiend te houden, was onterecht door de puike uitvoering ervan. Zelfs zijn trage ballades Cheating on Me en Saved kwamen er goed uit mede dankzij een slim uitgekiende lichtshow. Een slotoffensief kwam er met Wrong or Right en ultiem hitnummer Walk waarbij de Brit het publiek nogmaals aanmaande om mee te dansen.

Dat november dus nog zulke hoge temperaturen draagt, is voor alle toeschouwers niet zo verwonderlijk. Met zulke zwoele concerten heeft Kwabs een grote inbreng bij het opwarmen van de aarde.

7 november 2015
Sharon Buffel