Hollywood Undead - Party in de vrijhaven

, 2 juli 2018

Hollywood Undead, een band uit de hoogdagen van Myspace stond voor de eerste keer in een Belgische zaal en dat was reden genoeg voor een feestje, druk bijgewoond door een publiek dat voor een groot deel bestond uit jongelui die in 2005 maar net de luiers ontgroeid waren.





Bij een concert van Hollywood Undead gelden geen regels. Vestimentair kan alles van designer jeans tot uitgerekte, versleten T-shirts van Linkin Park. En muzikaal is het ook een potje. Daarin drijven hiphop, rock, crunckcore en zelfs een beetje emo-rock. Tezamen een cocktail die ferm bruist en die goed is voor een avondje onversneden lol.

Het zestal onderstreepte zijn eigen afkomst met een vleugje California Love van 2Pac en zette daarna zelf een vlammend Usual Suspects in, waarvan het refrein meteen door honderden kelen werd meegebruld. Dat deze band nooit op de radio te horen is, vormde duidelijk geen bezwaar.

De zes, vermomd met hun gebruikelijke maskers hadden zich voor de gelegenheid toch een beetje Belgisch getooid. Over het keyboard was een Belgische driekleur gedrapeerd en zanger Danny droeg een “Brussels”-petje. Onder hun sweaters kwamen ook al shirts van onze Rode Duivels piepen.

In het begin putte de L.A.’ers vooral uit hun oudere, stevigere werk: Undead, het rockende Tendencies en Been To Hell passeerden een voor een de revue. Daarna werden de maskers afgeworpen, werden de Rode Duivel-shirts helemaal zichtbaar en volgde Dead Bite uit hun beste album ‘Notes From The Underground’ al oogstte het recente partynummer War Child het meeste applaus.

Het was snel duidelijk zijn dat Hollywood Undead de AB wou omvormen tot een vrijhaven waarin expliciete teksten, druggebruik (Charlie Scene wou wel iemand ontvangen die cocaïne bij zich had en Funny Man rookte doodleuk een toeter tijdens Party By Myself) en drank gedoogd werden. Ook crowdsurfen was geen probleem.

Er werd zelfs ter plekke een band gevormd: Brussels Undead. Drie random gasten uit het publiek mochten mee spelen op gitaar en bas en een schriel mannetje mocht zelfs tijdens Comin’ In Hot frontman spelen. Hij deed het met zo’n sérieux en overgave dat het komisch werd, maar hij, hij beleefde zijn five minutes of fame.

Knipogen mocht ook. Naar White Stripes bijvoorbeeld met een vleugje Seven Nation Army vooraleer een kampvuurmomentje in te lassen met Bullet en naar Rammstein voor en na Another Way Out. Maar het werd toch even serieus toen verwezen werd naar “mensen die niet willen dat wij ons amuseren en die niet van muziek houden”. Toch straf voor een band die even daarvoor zelf nog Kill Everyone stond te roepen en die na die verwijzing naar de terreur Day Of The Dead rapte.

Het was meteen het einde van de reguliere set, maar de fans wilden nog de “weenie” van Charlie zien en zette het zelf op een zingen: “Everywhere I go, bitches always know Charlie Scene’s got a weenie that he loves to show.” En ze kregen wat ze wilden. Het rappende en rockende zestal kwam terug op en speelde het geciteerde nummer en had daarna nog tijd voor één bis: Hear Me Now. Het sein om een laatste keer over de handen van de rest te surfen voor velen.

Hollywood Undead kon vanavond niets verkeerd doen (behalve dan Shout At The Devil niet spelen) en stoomde als een goed geoliede machine anderhalf uur door.  De vele fans die hun favoriete band voor het eerst live zagen en de enkelen die er op Graspop 2015 bij waren, beleefden een geweldige avond.

14 april 2016
Marc Alenus