Guido Belcanto - Op zoek naar romantiek

Ancienne Belgique, Brussel, 26 september 2010

Na een paar jaar stilte blaast de AB nieuw leven in het concept <<Rewind, waarbij een artiest gevraagd wordt om een belangrijke mijlpaal uit zijn oeuvre integraal uit te voeren. Arbeid Adelt en Guido Belcanto werden bereid gevonden om hun debuutplaten af te stoffen en terug op te voeren en werden 's namiddags alvast vereeuwigd met een steen in de Steenstraat.

Guido Belcanto - Op zoek naar romantiek



Over de liedjes van Belcanto wordt nog altijd wat lacherig gedaan. Mensen met goede smaak onder elkaar durven al toe te geven dat ze in de badkamer vol enthousiasme Echte Mannen Scheren Zich Niet Elektrisch zingen, maar het blijft toch eerder een plezier dat bij voorkeur binnenkamers blijft. Ongegeneerd van het Vlaamse lied houden is anno 2010 nog altijd een stap te ver voor de gemiddelde nieuwe man.

Het mocht een fandag worden had Guido op zijn website laten weten. Het waren enkel de snelste fans die een ticketje hadden weten te bemachtigen. Dat bleek een uiterst gevarieerd en enthousiast publiek dat uit alle streken van het land kwam en velen zagen allicht voor het eerst de binnenkant van de Vlaamse nationale rocktempel. Kurt Overbergh leek er in zijn inleiding wat onwennig onder.

Wat een mooi cadeau werd deze avond! Het eerste deel van het optreden werd voorbehouden voor de plaat, zoals het format het voorschrijft en hoewel de nummers ondertussen meer dan twintig jaar oud zijn kwamen ze in hun nieuwe uitvoering uitermate fris over. Dikwijls bepaalde de bas van Nicolas Rombouts het geluid, maar al evengoed werd een gitaarsolo ingelast of mocht iemand zich uitleven op elektrische gitaar of vibrafoon.

Het tweede deel werd een onvervalste greatest hits met vooral nummers uit Belcanto's tweede plaat, 'Plastic Rozen Verwelken Niet'. Voor Platina Marina gaf Belcanto de hint dat er ook gedanst mag worden in de meter ruimte tussen het podium en het publiek wat een tiental koppels zich geen twee keer liet zeggen. Plastic Rozen werd door iedereen meegezongen en na het concert volgden een paar uiterst enthousiaste staande ovaties.

Als bis volgde nog een Nederlandstalige uitvoering van Half A Boy And Half A Man, een nummer waarin Belcanto zich naar eigen zeggen volledig herkent. Het gesprek in de club achteraf, ook een deel van het <<Rewind-concept, deed wat denken aan een nabespreking bij een sportwedstrijd. Belcanto gedroeg zich geheel terecht als een fiere winnaar.

26 september 2010
Kristof Van Landschoot