Gisela João - De toekomst van de fado

De Roma, Borgerhout, 8 maart 2015

Fado nieuw leven inblazen is het zelfverklaarde missionstatement van de eenendertigjarige Portugese fadista Gisela João, van wie gezegd wordt dat zij dé fadista van de eenentwintigste eeuw is. Zij stelde samen met haar driekoppige band in de Roma haar weemoedige en doorleefde fado ademende debuutalbum voor. Al van bij verschijnen katapulteerde het album meteen richting hoogste regionen van de charts, hetgeen maar erg zelden voorkomt bij een fadoalbum. En dus mocht João met haar band voor een bijna volgelopen Roma haar onbeschrijfbare, vocale talenten laten horen.

Gisela João - De toekomst van de fado



Opvallende vaststelling: fado spreekt echt iedereen aan. Daar waar je misschien zou verwachten dat met een dergelijke act vooral een nichepubliek aangetrokken werd, bleek net het tegendeel waar. Jong en oud, man en vrouw, iedereen leek evenveel appreciatie te hebben voor wat de band naar voren bracht.  

João bleek voorzien van een erg goed op elkaar ingespeeld trio muzikanten, waaronder Ricardo Perreira op Portugese gitaar en Francisco Gaspar en Tiago Dionisio op respectievelijk bas- en akoestische gitaar. João betrad het podium op hoge hakken, al ontdeed ze zich ervan na enkele nummers, en was slechts gekleed in een witveren pakje. Initieel was ze haast niet weg te slaan van de voor haar voorziene stoel, maar naarmate de set vorderde, kwam ze steeds meer uit haar schulp en zag je haar veel spontaner gebruik maken van de beschikbare podiumruimte.

Haar sensuele présence op het podium bekoorde het publiek. Ze bleek een echte flapuit te zijn die erg speels het publiek verleidde. Zoals Björk dat ook pleegt te doen. Met diezelfde Björk deelde ze, naast een behoorlijke portie eigenzinnigheid en rebelsheid, bijvoorbeeld ook een voorliefde voor verhalen vertellen: regelmatig nam ze tijdens de set de tijd om op wonderlijke en bijzonder charmante wijze haar nummers, die steevast rond liefde draaiden, toe te lichten. João sprak het publiek hoofdzakelijk toe in het Engels, al trachtte ze ook erg charmant om het publiek in te palmen met enkele zinnetjes Nederlands.

João beschikt - en dat liet ze erg duidelijk horen - over een erg krachtige en doorleefde stem met sexy en gebroken nuances. Een stem die onvermijdelijk deed denken aan Amalia Rodrigues. João leefde zich meer dan volledig in de nummers in, hetgeen ze accentueerde met haar lichaamstaal.

De set bleek te bestaan uit eerder traditionele, intieme fadonummers en meer uptempo, zelfs volkse nummers die elkaar afwisselden. We hoorden invloeden uit chanson (Brel, Brassens) opduiken, zij het in een Portugese variant. Bovendien kwam de zangeres af met originele en actuele invalshoeken, zoals onder meer tijdens Sr. Extra Terrestre, over een aparte ontmoeting met een alien en iets later met een nummer geïnspireerd door de economische crisis in Portugal.

Het best kwam João dan uit de verf tijdens die passages waarbij haar stem echt voluit kon gaan. Indrukwekkend was haar solopassage, een nummer uit haar jeugd, waarmee ze de zaal werkelijk muisstil kreeg. Al gaf ze gelukkig ook voldoende ruimte aan haar muzikanten om een instrumentaal stuk in de set op te nemen, waardoor de set voldoende variatie bevatte.

We hoorden een uitstekend bij stem zijnde João, die met haar set duidelijk maakte terecht een van de rising stars van de fado te zijn. Met haar speelsheid en openhartigheid zou João probleemloos the girl next door kunnen zijn, hetgeen ook bleek uit de signeersessie na het concert. Enkele bezoekers kregen spontaan nog een solo cadeau. Dit was een prachtig, zeer passioneel en bijwijlen erg meewoedig concert dat aangeeft dat de toekomst van de fado met João in goede handen is.

Gisela João speelt nog enkele concerten op haar Belgische tour, met name in Bozar - Brussel(10/3), CC Bolwerk – Vilvoorde (11/3), CC Koksijde (12/3) en Belgica – Dendermonde (13/3).

8 maart 2015
Philippe De Cleen