Gazpacho - Warm en koud blazen
Spirit of 66, Verviers, 6 april 2012
Ze mogen dan allemaal een voltijdse baan hebben, maar het uitstekende nieuwe album ‘March Of Ghosts’ bracht de zes Noren van Gazpacho op hun Europese tournee ook langs Verviers. Het werd duidelijk dat men ook in artistiek opzicht een hele weg heeft afgelegd.

Dit sextet heeft duidelijk een boontje voor de Spirit of 66. Logisch: Gazpacho mag dan koud geserveerd worden, de ontvangst was bijzonder warm. De groep bedankte met een integrale uitvoering van de Hell Freezes Over-tetralogie. Ook de andere songs uit de nieuwe plaat (What Did I Do, Golem, Black Lily) stonden als een huis – inclusief intrigerende visuals. Dat was ook nodig, want zanger Jan-Henrik Ohme had het charisma van een jonge schoolmeester.
Als dit optreden één ding duidelijk heeft gemaakt, dan is het dat deze jongens de laatste jaren enorm gegroeid zijn. Hoe verder men terugging in het repertoire, hoe meer de composities aan het wankelen gingen. Ok, een song als The Walk (uit ‘Tick Tock’) ontleent zijn charmes aan de oosterse motieven, maar andere (Chequered Light Buildings en Upside Down, beide uit ‘Night’) begonnen door de stereotiepe ritmes en drumsound lichtjes te vervelen.
Wie een album als ‘Night’ vergeleek met recentere uitgaven (‘Missa Atropos’, ‘March Of Ghosts’) merkte dat hetzelfde, inwisselbare materiaal terugkwam, maar dan interessanter. Zo profiteerde ‘March Of Ghosts’ van invloeden uit de Scandinavische volksmuziek. Ook de selectie uit ‘Missa Atropos’ (Mass For Atropos II, Defense Mechanism en Vera) wist het publiek te beroeren als de wind langs de vuurtoren door de kieren van het projectiedoek gierde. Winter Is Never (van ‘Tick Tock’) deed de temperatuur weer stijgen tot een hoogtepunt.
De encores lieten ons met een dubbel gevoel achter. Splendid Isolation dompelde ons opnieuw onder in de eenzaamheid die de kunstenaar opzoekt in zijn vuurtoren. ‘Missa Atropos’ blijft een indrukwekkende conceptplaat. Maar het concert afsluiten met een slap en slaapverwekkend Bravo (uit het gelijknamige debuut) was een verkeerde inschatting van een groep die het amateurisme nog niet helemaal achter zich had gelaten.