EXIT 2015 - Levende legendes

Nova Sad, Servië, 13 juli 2015

EXIT Festival viert zijn vijftiende verjaardag en daMusic mag daarbij zijn. We slaan vier dagen onze tent op in Novi Sad en brengen verslag uit van het excentrieke Servische festival.

EXIT 2015 - Levende legendes



Door de loden hitte overdag startte EXIT om 19 uur. Dat geeft de tijd om een gloeiend hete tent te ontvluchten en verfrissing te zoeken bij een ijskoffie, een duik in de Donau of om een uitstap te maken naar Novi Sad. Wij kozen voor het tweede en keken rond op onze vierdaagse woonplaats.

De camping van EXIT heeft vele pluspunten. Je kan er goedkoop en lekker eten, naar akoestische sessies luisteren van klassiekers als Bob Dylan en Jimi Hendrix en een sigaret inruilen voor een stuk watermeloen. Een actie die de organisatie achter EXIT typeert. Het grootste nadeel is de afstand tot het festivalterrein, zo’n drieënhalve kilometer.

Een uitbundige menigte scandeerde “Lemmy! Lemmy!” nog voor een glimp van hem te zien was. De frontman kaatste de bal terug met: “We are Motörhead. Are you ready to rock and roll?” Lemmy’s stem klonk als een asbak vol sigarettenpeuken overgoten met een fikse scheut whiskey. Hij zette meteen de beuk erin met We Are Motörhead.

De band vierde hun veertigste verjaardag met nummers uit oudere albums als ‘Overkill’ en ‘Bomber’. Na vijf nummers betrad Wizzö het podium voor een solo op een gitaar met lichtgevende frets. Die ging helemaal de mist in. Zelfs met die nieuwe gitaar deed hij niet de moeite om ons te verbazen. Je m’en fous, It’s rock and roll, baby?

Lemmy had na Rock it een beetje last van de whiskey, want bij de aankondiging van Lost Woman Blues (uit ‘Aftermath’) was hij de naam van de plaat vergeten. Fuck it, It’s rock and roll. De drummer deed dan weer wel onze mond openvallen. Na Doctor Rock trommelde Mikkey Dee minutenlang op zijn (bas)drums. Impressionant.

Ace Of Spades en Overkill maakten alles af. Overal werden moshpits gestart. Dit optreden was na veertig jaar geen 'Overkill' voor Motörhead. De oude rotten bewezen nog steeds een klasse apart te zijn en verschillende generaties te kunnen overbruggen.

Het Britse platform voor elektronische muziek, UKF, palmt elke avond na middernacht de Main Stage in. Met Metalheadzbaas Goldie ft. McLowQui stond er een levende legende uit de drum ’n bass achter de draaitafels. Hij moest concurreren met de populaire Hardwell in de Dance Arena, wat zijn fans meer ruimte opleverde om te dansen.

Goldie trapte de set op gang met enkele drum 'n bass-classics zoals Be True van Comix en Together van Logistics. Hij bouwde zijn show gestaag op naar harder werk zoals Tape Pack van Ulterior Motive. MC LowQui verzorgde de lyrics en rapte alsof het zijn tweede natuur was.

Ondertussen werkte Goldie verder naar de ware climax, een mashup van Night van Benga en Smells Like Teen Spirit van Nirvana. Hij was duidelijk in zijn nopjes en grijnsde zijn gouden tanden bloot.

13 juli 2015
Robrecht Bracke