EXIT 2015 - Openminded
Nova Sad, Servië, 13 juli 2015
EXIT Festival viert zijn vijftiende verjaardag en damusic mag daarbij zijn. We slaan vier dagen onze tent op in Novi Sad en brengen verslag uit van het excentrieke Servische festival.
Na een roadtrip van achttienhonderd kilometer, een warme ontvangst op de camping en een wandeling langs de Donau stapten we de heilige festivalgrond van EXIT op. Dat is geen klassiek grasplein zoals wij het kennen, maar een achttiendeëeuws fort met tien verschillende podia, verbonden met tunnels en kasseiwegen.
Tijdens een eerste verkenning belandden we bij Methadone Skies. Deze Roemeense band bracht op de Fusion Stage een smakelijke portie stonerrock. De uitgesponnen nummers bevatten veel originele melodieën, al kwamen de solo’s er niet helemaal uit. Op het plein was er helaas nauwelijks belangstelling voor de band. Ze eindigden flirtend met stonermetal. In die harde stukken waren ze op hun best.
Op de Main Stage zorgde Clean Bandit voor een feest. Ze startten met Real Love, hun tweede successingle na Rather Be. De EXIT-gangers gaven de liefde terug en dansten onmiddellijk mee. Na drie nummers met een uitgedunde bezetting werd de band vervoegd door een violist, die letterlijk als een spring-in-‘t-veld het podium ronddolde.
Clean Bandit, dat is Britse pop met garage- en twostepritmes. Hoewel enkele nummers zoals Up Again als slappe koek klonken, kreeg de band het publiek helemaal mee. De vier dames en twee mannen gingen dan ook zelf helemaal uit de bol op Extraordinary of het opvallende Mozart’s House, dat een beat onder een vioolpartij van Mozart plaatst.
Monsterhit Rather Be werd voor het einde bewaard, maar maakte het optreden toch niet volledig af. Daarvoor hadden we graag wat muzikale fantasietjes gehoord; een verrassende solo bijvoorbeeld.
We trokken naar de legendarische Dance Arena, waar Octave One de technofans plezierde met een live set. Wij waren meer onder de indruk van de setting dan van de beats van de Amerikanen. Het podium bevindt zich namelijk tussen de metershoge wallen van het fort. Via trappen kan je naar omhoog om op verschillende niveaus te dansen. Ook de special effects waren een hele belevenis. Videoschermen, vuur, een lichtshow en danseressen, aan alles was gedacht.
EXIT profileert zich als openminded festival en wil elke stijl een plaats te geven, van metal tot latino. Wij namen een kijkje bij de Positive Vibration Reggae Stage. Op dit podium werd drie keer in een halfuur een plaat van Bob Marley opgelegd, maar na de dreunende technobeats was dat (bijna) een verademing. Jammin’ all night long, alright!