Evil Invaders Imponerend

JC De Klinker, 30 september 2017
Evil Invaders

Metalfans worden de laatste weken in de watten gelegd. Na een nieuwe Diablo Blvd. was er een week later het nieuwe album van Evil Invaders. En dan moet de plaat van Channel Zero nog volgen. Maar niet op de tijd vooruit lopen. Wij waren te gast bij Evil Invaders bij hun albumvoorstelling in Aarschot, een show met alles op en aan. Fans van het eerste uur konden in de late namiddag al aanschuiven aan de gigantische merchandise-stand en dan doorschuiven voor een ontmoeting/handtekeningsessie met hun favoriete band.

Iets later, maar eigenlijk toch te vroeg, barstte het muzikale geweld op het podium ook los. Het Antwerpse Off The Cross bleek een beetje te rauw en te traag voor de speedmetalfans. Een groot deel van de aanwezigen was nog aan het aanschuiven om binnen te komen of zich aan het vermaken buiten in het herstzonnetje. Zonde, want Off The Cross is een fijne band die binnenkort ook mag openen voor Epica en Aborted in grote zalen.

Het Duitse speedmetalgezelschap Vulture werd door het publiek beter ontvangen. De muziek leunt dan ook sterk aan bij wat Evil Invaders brengt: speedmetal met een vette knipoog naar de jaren tachtig. De twee smoelentrekkende en solerende gitaristen en de hoge uithalen van L. Steeler brachten het publiek in extase.

Maar eens de ombouw achter de rug en de rode ogen van de backdrop ons aanstaarden, werd de naam van Evil Invaders luid gescandeerd door de volle zaal. Toen de band het podium opstoof, werd duidelijk waarom. Deze groep, die al sinds 2014 nagenoeg continu op de baan is, is een goed geöliede speedmetalmachine.

Het nieuwe werk van ‘Feed Me Violence’ ging naadloos over in klassiekers. Zowel Joe als Max hitsten, voor zover dat nog nodig was, het publiek op. De aanwezige frontstagecrew had de handen meer dan vol met de laagvliegende crowdsurfers. Het powertrio Siren, Witching Hour (de Venom-cover met Max als zanger) en Raising Hell bracht de zaal op het kookpunt. Eén toegift, de klassieker Victim Of Sacrifice, was er slechts nodig om de zaal met een knock-out naar huis te sturen.

Na het optreden trok de band zich niet terug in hun kleedkamer, want er moest gewerkt worden; merchandise verkocht, fans begroet, handjes geschud met aanwezige pers en de Duitse delegatie van Napalm Records werd het naar de zin gemaakt. En dat siert de jongens. Om succes te hebben moet er gewerkt worden; voor, tijdens en na de show. Gelukkig doen ze dat met zo’n flair dat zelfs op het podium een haperende gitaar (van eigen makelij) geen roet in het eten gooit.

Ga ze zeker eens bekijken. Ze spelen vast ergens in je buurt. De Aarschotse klinker was veel te klein voor alle geïnteresseerden, maar later dit jaar gaan ze de boer op met Channel Zero langs een hele reeks grote zalen. ‘t Is maar dat je het weet.


3 oktober 2017
Bert Gysemans