Disclosure - Festivalseizoen vervroegd geopend
Ancienne Belgique, Brussel, 11 maart 2014
Nog steeds maar negentien en tweeëntwintig jaar oud en toch worden ze stilaan als werelderfgoed van de dance aanzien. De broers Guy en Howard Lawrence, tezamen Disclosure, wisten met debuutalbum ‘Settle’ het juk van de hype van zich af te smijten en begonnen in de Ancienne Belgique aan een rondje triomftochten doorheen Europa. Al was het maar om een excuus te hebben om niet op elke awardshow of miljoenencheque te moeten ingaan.
Er werd op de komst van een dansende meute geanticipeerd. De grote zaal bleef voor het optreden donker met de gordijnen toe en er weerklonk een gezapige maar bekoorlijke dj-set. Nog voor de broertjes Lawrence achter hun drumpads stonden, liet het publiek al voor een eerste keer merken hoe zeer het er zin in had.
Met en revolterende whirl werd Fool For You als eerste bom – keurig op tijd - gedropt. De 2014-versie met de vocals van Mary J. Blige weliswaar. Om maar een idee te geven hoe ver de invloed van deze jongens ondertussen reikt. Mevrouw Blige was niet fysiek in de Ancienne Belgique, maar ze was wel te aanschouwen op de drie grote schermen achter het duo waar verder in de show nog elke draai aan de knop of druk op de synth kon meegevolgd worden. Dat er uitzonderlijk eens een beatje op het drumpad werd gemist maakt de van de twee ook maar mensen.
Zoals dance-acts dat bijna aan zichzelf verplicht zijn werd er geen halt gehouden om de brug naar When A Fire Starts To Burn te leggen. Daarin werd de zompige melodie vervangen door de basgitaar van Howard als live-element. Knappe poging, al pakte dat niet bij elk nummer evengoed uit.
Het gaspedaal werd nog niet meteen volledig ingedrukt, aangezien relatief ouder werk werd ingezet met Boiling en Tenderly. Beide songs hebben een zachtere vibe, al sta je aan het eind evengoed te dansen op de stevige bassen.
Soms zelfs te veel bas. Flow verdronk er bijna in, maar dat werd snel vergeten door het magnifieke gespeel van Guy, die uit snippets de intro van You & Me opbouwde. Het hoeft voor ons heus niet telkens perfect zoals op plaat te klinken – zelfs tot de lengte van nummers toe - maar deze variatie was zo zeldzaam dat het met hun capaciteiten toch een gemiste kans lijkt op een zo mogelijk nog betere show.
Een clash van blitse synths zette de volgende ronde in met Stimulation en Grab Her!, twee nummers die bji de vorige passage nog anoniem passeerden, maar nu ook de verdiende aandacht kregen. All killer, no filler, al blijft die koebel nog zo cliché. White Noise met AlunaGeorge leek de boel voorgoed te doen ontploffen, waarna de broertjes droogweg meldden dat “We’re just getting started.” Nou.
Laatste single Voices leek even radeloos te zoeken naar herkenning bij het publiek, maar werd in het refrein naarstig meegekweeld. Een zoveelste drumsolo werd in dank afgenomen. De trancestart van What’s In Your Head stond wat haaks op de voorgaande nummers, maar boorde zo een nog ongehoorde sound aan. De bitsheid klonk een pak snediger en ook in het meer dan uitstekende Confess To Me werd de sfeer eerder koel en clubgeoriënteerd. Technopoging Apollo kon in dat spectrum niet ontbreken en maakte er met een hoger tempo drie op een rij van.
De heren zijn dus wel degelijk gegroeid. Het concert duurde een pak langer, de lichtshow was flink uitgebreid en oogde – net als hun (groter geworden) arsenaal aan hitjes – afgelijnd strak.
Running, de remix voor Jessie Ware waarmee het allemaal begon, beet de spits van het slotoffensief af. Met enkele geflipte loops werd die verder aangedikt vooraleer er – zonder bis – verder werd gestoomd richting Help Me Lose My Mind. Alweer verscheen elk woord van de gastzang - deze keer van London Grammar - op de schermen uit de mond van iconische, getekende gezichtjes. Verliefdheid in de dancewereld werd met deze slowmo-klassieker concreet gemaakt.
Tot slot kreeg een gek gaande Ancienne Belgique - na wat gejen met de intro - Latch onder de voeten geschoven. Oorverdovend kreeg haast een nieuwe dimensie tijdens de dankbetuigingen van de Belgische massa aan deze toppers.