Dez Mona - Overweldigende klasse
De Casino, Sint-Niklaas, 23 april 2013
Het gebeurt niet zo vaak dat we maar enkele kilometers moeten afleggen om een uitstekend concert te kunnen zien. Of laat het ons anders formuleren: ondanks het feit dat De Casino in de loop van haar nu bijna tweejarig bestaan reeds een aantal interessante namen programmeerde, was het er tot nog toe niet van gekomen om deze mooi gerenoveerde concertzaal in het hart van onze geboortestad te bezoeken.

Zaterdag konden we daar echter moeilijk omheen, want met Dez Mona stond één van onze favoriete, Belgische bands op het podium. Op tijd komen bleek bovendien geen overbodige luxe, want Mary & Me bewees dat er in ons landje nog wel meer onontgonnen muzikale parels schuilen.
Zangeres Elke Andreas B. ontpopte zich live tot een eigenzinnige kruising van Björk en Polly Jean Harvey. Samen met drummer Pieter-Jan De Waele en gitarist-toetsenist Joshua Dellaert (zie ook Kiss the Anus Of A Black Cat) zette ze ons meer dan eens op het verkeerde been met iets dat je misschien nog het best als sinistere pop met weerhaakjes zou kunnen omschrijven. Maar een beter voorstel is wellicht om hen zelf eens te gaan bekijken, u zal er geen spijt van hebben.
Ongeveer een half jaar na de release van ‘A Gentleman’s Agreement’ stelt Dez Mona dat album nu op verschillende plaatsen voor aan het Belgisch publiek. Zaterdag was het dus de beurt aan Sint-Niklaas. De avond voordien stonden ze nog in een volledig uitverkochte Roma in hun thuisbasis Antwerpen te spelen. Hier was er helaas iets minder volk komen opdagen maar wie er bij was genoot met volle teugen. Al duurde het een tijdje vooraleer band en toeschouwers op dezelfde golflengte zaten…
Uit het eerste deel van de set onthouden we onder meer het gloedvolle Soon en mooie versies van single Suspicion en Fools’ Days, maar het was in feite pas met het prachtige We Own The Seasons dat Gregory Frateur en co er in slaagden het ijs te breken.
Een ingetogen cover van Dionne Warwicks Anyone Who Had A Heart ging vooraf aan het groovy, voodoo-achtige The Back Door, een van de absolute hoogtepunten (ook live) uit het nieuwe album van de groep. En toen Gregory zich tijdens hun rockende herwerking van de traditional Didn’t It Rain volledig liet gaan en even tussen de eerste rijen kwam dansen, was het hek helemaal van de dam.
We kregen nog geslaagde uitvoeringen van onder andere de huidige single A Little Bit Of A Dream, publieksfavoriet Carry On en de verbluffend mooie titelsong uit ‘A Gentleman’s Agreement’ geserveerd. Maar inmiddels was zowat iedereen in de zaal zo overweldigd geraakt door de pure klasse van dit gezelschap, dat drie bisnummers niet eens overdreven waren.
Contrabassist Nicolas Rombouts stal de show in Trial (waarmee het ooit allemaal begon voor Dez Mona, dixit Frateur) en het geweldige Get Out Of Here bevatte jammer genoeg meer waarheid dan we wenselijk achtten. Ga dat zien in uw buurt nu het nog kan!