Deerhunter - De laatste gitaarheld

Ancienne Belgique, Brussel, 23 mei 2013

Deerhunter heeft een nieuw plaat uit. ‘Monomania’ volgt ‘Halcyon Digest’ op, een hedendaagse klassieker die zich gedurende maanden vastbrandde in onze cd-speler en in ons hoofd. Hetzelfde niveau haalt ‘Monomania’ niet, maar een uitstekende plaat is het wel. En het benieuwde ons wat dat live zou opleveren. Bradford Cox heeft de reputatie een moeilijke te zijn, die soms moedwillig optredens de mist in rijdt met experimenteerdrang. In de Ancienne Belgique bleef alles de hele avond evenwel binnen de verwachtingen van de rock-n’-roll.

Deerhunter - De laatste gitaarheld



Niemand was gekomen om zijn smoel te zien. De man is lelijk en iedereen weet het. In het tegenlicht vormde het profiel van zijn gezicht een golvende lijn die zijn knokige lijf verlengde met achtereensvolgens een te grote adamsappel, een te kleine kin, een hangende onderlip en een dikke bovenlip. Het vormde een bizarre, golvende lijn waar je maar liever van wegkeek.

Gelukkig compenseert de man zijn uiterlijk met een uitzonderlijk talent om songs te schrijven, grimmig gitaarspel en een karakteristieke stem. Tenslotte is in de muziekbusiness uiterlijk vertoon onbelangrijk. Toch?

Vóór het concert knalde soulmuziek door de luidsprekers. En die werd slechts gedempt eens de muzikanten die hadden overstemd met een minutenlang volgehouden muur van gitaren. Vier gitaren en een drumstel was alles wat de band had meegebracht, maar de drummer had ergens een bakje verborgen om minimaal wat electronische accenten te voorzien.

Wie hieruit besloot dat de heren een avondje experimenteel met het publiek zouden dollen vergiste zich. Het vervolg was conventioneler en eigenlijk pure verwennerij. Nummers werden snel en strak gebracht en waar de groep op plaat dikwijls ruimte laat voor stillere en tragere momenten, was dat live niet het geval.

Desire Lines kreeg het publiek aan het dansen met zijn dEUS-aandoende outro, en Blue Agent was een rauw hoogtepunt. Maar ook nieuw werk als Dream Captain en Sleepwalking ging erin als zoete koek. “Ik wist niet dat jullie dat wilden horen”, grapte Cox op een van de zeldzame momenten, dat hij het publiek aansprak. Hij wist drommels goed dat hij voor een zaal fans stond.

Nadat het gebalde Monomaniac gecontroleerd de bocht uit scheurde, zat de set er op. Dat liet nog een kwartier over voor de bisnummers. De laatste tien minuten daarvan werden ingenomen door een feedbackfestijn waarbij de muzikanten zich voor hun monitor hurkten en gitaren bewerkten. Dat was boeiender voor hen dan voor het publiek, maar sloot wel mooi aan bij het begin en  maakte de cirkel mooi rond.

 

 

23 mei 2013
Kristof Van Landschoot