Deerhoof - Een genre op zich

undefined, 8 november 2016

Zondag nog in een tot de laatste vierkante centimeter uitverkocht Sportpaleis en een dag later knusjes in Les Ateliers Claus te Brussel, het Californische Deerhoof draait er de hand niet voor om!

Deerhoof - Een genre op zich

In Antwerpen openden ze voor Red Hot Chili Peppers, we hoorden zangeres Satomi Matsuzaki voor het optreden vertellen dat het Pepperspubliek hen ronduit haatte op deze tour. De honderdvijftig aanwezigen in Brussel hadden duidelijk een meer open visie jegens Deerhoof.

Wie zijn indierock graag prettig gestoord heeft, was in de Crickxstraat aan het goede adres. Recentste plaat 'The Magic' mag dan al iets minder weird klinken dan alle voorgangers, live blijft Deerhoof een genre op zich. Openingstrio Milkman, Kafe Mania en Debut (beide uit 'The Magic') liet daar geen twijfel over bestaan. Zowel tijdens de nummers (de eindeloze gymnastieksessies van Satomi Matsuzaki!) als tussen de nummers (de hilarische interventies van drummer Greg Saunier!) was de kolder nooit veraf zodat je bijna vergat dat Deerhoof je een uur lang meezoog met keiharde noisepop.

Saunier maakte ons wijs dat hij met de hulp van de Amerikaanse regering had onderzocht waar het publiek vandaan kwam: honderd procent uit het noorden van het land, waarop hij in zijn beste Nederlands bevestigde dat Deerhoof gelukkig was. De grote kwinkslag, die dit optreden was - zo tussen twee megaconcerten met RHCP in - zou uiteindelijk band en publiek met een gelukzalig gevoel de nacht in sturen.

Bij gebrek aan strenge stagemanagers en bodyguards met inbouwkastallures, kon Deerhoof veilig terug het podium op om te bissen. Bassist Ed Rodriguez mocht That Ain't No Life For Me met de nodige punkattitude de zaal in slingeren, waarna Matsuzaki ruim de tijd nam om het ritme en de het refrein van het slotnummer aan te leren. Een lang voorspel voor een uiteindelijk ultrakort maar krachtig Come See The Duck.

Voor de twee optredens met Kiedis en co. in Amsterdam geven we Deerhoof slechts één raad mee: Fight Like A Brave, Don't Be A Slave. U geven we dan weer de raad mee af en toe Les Ateliers Claus te checken. Voor het volzette concert van Thurston Moore op donderdag 17 november bent u intussen al te laat, maar kijk er ook eens de rest van de programmatie op na. Op zijn minst geestesverruimend. En legaal!

8 november 2016
Christophe Demunter