Courtney Barnett Nog net dat tikkeltje scherper

Ancienne Belgique, 30 mei 2018
Courtney Barnett

Met haar nieuwe album ‘Tell Me How You Really Feel’ lokte Courtney Barnett veel volk naar de Ancienne Belgique en dat op een mooie lentedag waarop de terrassen vol plegen te zitten in de straten van Brussel.

Dat Courtney Barnett niet altijd voor een gat te vangen valt, bewees ze al met haar setlist. Openen deed ze ingetogen en alleen met Hopefulessness, de opener van de nieuwe plaat, dat ze rustig liet opbouwen en waarbij de band steeds prominenter in het stuk voorkwam.

Nadien bleek ze de volledige plaat er gewoon integraal door te jagen. De nummers kregen live een opvallend kloekere feel mee. Maar toppers waren de meer ingetogen nummers Need A Little Time en Sunday Roast. Toch kregen we, door de bundeling van het nieuwe werk, het gevoel dat het optreden die eerste helft nooit echt helemaal van de grond kwam. Opvallend trouwens hoeveel fans op de eerste rijen die nieuwe nummers al woord voor woord konden meebrullen.

Pas bij deel twee brak de set helemaal open. Avant Gardener, “a song about gardening”,  was daarvoor een ideale aftrap. Niet dat vanaf toen enkel voor de platgetreden paden werd gekozen, maar de songs zaten al beter in de vingers en vooral in het gehoor. Small Poppies kwam gemoedelijk en door de ritmesectie binnen, maar ging er met een daverende gitaarsolo uit. Ook Elevator Operator kreeg een zinderende en boeiende outro mee.

Het was Depreston dat heerlijk sluimerde en voor een topmoment in de set zorgde. Afsluiten deed Barnett met het rauwe en wild om zich heen schoppende Pedestrian At Best. Voor zover het nog nodig was, werd de AB hiermee naar het kookpunt gebracht.

Courtney Barnett bewees in de AB dat ze zich met recht en rede één van de beste, maar vooral één van de meest boeiende artiesten van het moment mag noemen. Live was ze bovendien nog dat tikkeltje scherper als op plaat. En daarvoor kiest een mens al eens graag voor een donkere, snikhete AB in plaats van voor een zonovergoten terrasje.


1 juni 2018
Patrick Blomme (Foto's: Patrick Blomme)