Coeur De Pirate - Een tikkeltje te dansbaar

Ancienne Belgique, 7 oktober 2018

Coeur De Pirate - Een tikkeltje te dansbaar

Tien jaar Coeur De Pirate! Dat wilt zeggen dat het al tien jaar geleden is dat Béatrice Martin, “comme un bébé de dix-neuf ans”, haar wondermooie debuutplaat aan de wereld toevertrouwde.

 

Een intense plaat van muzikaal sentiment uit een ver vervlogen jeugd die steunde op het wondermooie klassieke pianospel van Béatrice Martin. Pianospel dat in de Ancienne Belgique te weinig aan bod kwam.

In de jaren die volgden, is Coeur De Pirate namelijk uitgegroeid tot de popdiva die de Franse chanson deed herleven. De Canadese zangeres beleeft haar shows tegenwoordig al lang niet meer van achter de vleugelpiano, maar slingert zorgeloos, sensueel en vooral zonder choreografie rond het statief van haar microfoon.

Het podium werd bezet door een vierkoppige band en een lichtgevende trappenconstructie waar Martin zo nu en dan eens op en af liep. Drummer en bassist stonden bovenaan, gitarist en keyboardspeelster beneden met tussenin de onderbenutte vleugelpiano.

Begrijp ons niet verkeerd: de set opende fantastisch met een leuke mix van uptempo songs van vroeger en nu die niet alleen goed klonken, maar ook een visueel spektakel opleverden. Toch begonnen wij al snel te verlangen naar nog iets veel mooiers. Een tiental nummers, waaronder zelfs een volledig overbodige cover van Wicked Game, duurde het vooraleer Coeur De Pirate haar band een rustpauze gunde om het wondermooie en louter op piano rustende Francis in te zetten. Een nummer van slechts één minuut eenenvijftig seconden dat vanavond meer dan ooit veel te kort was.

Gelukkig stak Coeur De Pirate tussen uptempo hits als Adieu en Oublie-Moi nog enkele pareltjes. We kregen als ultieme tranentrekker Place De République en tegen het einde van de set de nog steeds even formidabele doorbraakhit Comme Des Enfants. Als surprise du chef was er City Lights Cry, een nummer dat Béatrice Martin aankondigde als een nummer dat ze vroeger nooit speelde, omdat ze het schreef met haar ex. We hebben het over Jay Malinowski, zanger van Bedouin Soundclash, waarmee Béatrice Martin in 2012 enkele nummers uitbracht als het zijproject Armistice.

Van ‘En Cas De Tempête, Ce Jardin Sera Fermé’, het album dat Cœur De Pirate in juni dit jaar uitbracht, was het de catchy single Prémonition, die het meest kon bekoren. Deze hit werd als allerlaatste troef afgevuurd op het intussen behoorlijk uitgelaten Brusselse publiek.  

Behoorlijk onder de indruk en zeer dankbaar nam Coeur De Pirate vervolgens afscheid van dit publiek dat een stevige ‘Best of 10 years Coeur De Pirate’-set kreeg. Al was die set misschien net dat tikkeltje te dansbaar voor een maandagavond.  

Cœur de Pirate @ Ancienne Belgique 8/10/2018

9 oktober 2018
Jorik Antonissen