Carl Craig, Gaslamp Killer en Henrik Schwarz - Zoals we het graag hebben
Vooruit, Gent, Gentse Feesten, 26 juli 2009
De zevende dag van 10 Days Off had een ietwat eigenzinnige programmatie. De Bacardi Room stond bijna uitsluitend in het teken van techno, met als hoofdact Carl Craig (foto), terwijl de line-up in het café eerder experimenteel en divers was.

De avond werd ingezet door Jens Holmes, al jaren resident in de Gentse club Decadance, met rustige techhouse. Op een bepaald moment in zijn set steeg het volume duidelijk, en ook het enthousiasme van het publiek steeg daardoor. Holmes' set was een goeie opwarmer om de mensen aan het bewegen te zetten.
Intussen was Gaslamp Killer boven in het café het beste van zichzelf aan het geven. De Amerikaan verwende het publiek met snoeiharde dubstep. Terwijl Jens Holmes op dat moment het volk nog rustige beats serveerde, bracht Gaslamp Killer al bonkende baslijnen.
Niet enkel zijn muziek was trouwens opvallend, ook z'n weelderige krullenbol was heel opmerkelijk. Tijdens zijn performance passeerden nummers van onder andere Mochipet, Joker en Skream de revue. De set zelf was goed opgebouwd, de mixes waren strak en de nummers volgden elkaar in een verschroeiend tempo op.
Aan alles wat de man deed, merkte je dat hij technisch een erg begaafde dj is. Zo schudde hij bijvoorbeeld onophoudelijk scratches en cuts uit zijn mouw. En door de combinatie van al die factoren kreeg Gaslamp Killer zijn publiek uitzinnig. Helaas was er niet veel volk aanwezig om dat te horen.
Beneden nam Henrik Schwarz over van Jens Holmes, en dat deed hij in stijl. Er zat meteen meer vaart in, de muziek werd wat steviger en het publiek uitbundiger. Wat opviel aan het optreden van Schwarz was zijn opbouw, die heel goed ineen zat. Hij bracht een evolutie van funky naar hardere techno. Ook heel sterk waren zijn mixes. De Duitser konden we op geen enkele technische fout betrappen.
Omstreeks drie uur zette Schwarz de muziek opeens uit, waarop een stilte van minstens een minuut volgde. Iedereen ging ervan uit dat het tijd was voor de volgende dj. Groot was dan ook de verbazing toen de Duitser nog twintig minuten langer speelde. De reden van die minuut stilte ontging ons dan ook een beetje.
Maar goed, twintig minuten later dan verwacht was het dan toch tijd voor een van de boegbeelden van de Detroit Techno-scene: Carl Craig. Ondertussen was de zaal volgelopen en had het zatte publiek er goesting in. Ideale omstandigheden voor de Amerikaan om de Vooruit op zijn kop te zetten.
Craig bouwde voort op de stijl van zijn voorganger, maar ging toch nog een trapje hoger. De inwoner van Detroit had veel verschillende technostijlen in zijn platenbak steken. Er waren onder meer invloeden van funk, oldskool, trance en rave.
De drie uur speeltijd die Craig kreeg, waren zeker verdiend. Hij hield het interessant en wisselde harde stukken af met zachtere. Hét moment van zijn set was ongetwijfeld toen hij een remix van "Knights of the Jaguar" op het volk losliet. Vanaf dat moment stak Carl Craig nog een tandje bij en gaf ook het publiek het beste van zichzelf.
En zo zouden we haast vergeten dat boven in het café ook nog een optreden bezig was, meerbepaald van MVSC. Maar blijkbaar waren we niet de enigen met geheugenverlies: het café was quasi leeg. Spijtig, want de liveband toonde dat het een sterke groep is die elektro met pit brengt.
De mensen die er die avond in de Vooruit bij waren, werden verwend met technisch hoogstaande dj's en diversiteit qua muziekkeuze. De dj's maakten zich er bovendien niet makkelijk vanaf door simpelweg plaatjes op te leggen. Neen, ze deden hun best om hun set zo sterk mogelijk te maken, en zo hebben we het graag.