BRDCST 2019 Tim Hecker & the Konoyo Ensemble - Majestueuze agressie

Botanique, 3 april 2019

BRDCST 2019 Tim Hecker & the Konoyo Ensemble - Majestueuze agressie

Tim Hecker gooide vorige september hoge ogen met ‘Konoyo’, Japans voor ‘deze wereld’. Hij mengt er zijn ambient met gagaku, traditionele Japanse muziek tot een bedachtzame en door en door eenzame plaat. Woensdag mochten hij en twee gagaku-muzikanten, zijn Konoyo Ensemble, de Botanique komen betoveren.

Bij aanvang hield Hecker ietwat vast aan de structuur van de plaat. This Life en Is a Rose Petal of the Dying Crimson Light vormden de ruggengraat voor het eerste kwartier. Waar de ambient van Hecker zich op het album nestelt tussen de ijle tonen van het Japanse instrumentarium, leek er op het podium een duidelijker rolverdeling van kracht.

Het Konoyo Ensemble, met de ryuteki (dwarsfluit) en sho (mondharp) als blikvangers schilderden het mistroostige en desolate landschap van de plaat, terwijl Hecker resoluut voor de aanval koos.

Diepe bassen en stotterende ritmes denderden door de zaal en gingen het gevecht aan met de veel ruimtelijker en opener klanken van de Japanners. Het was een set van contrasten eerder dan symbiose, maar daarom niet minder interessant.

Terwijl de oude Japanse klanken je meevoerden, had je al je aandacht nodig om niet te verdwalen in de elektronicastorm en sporadische bokkensprongen van Hecker. Toch had de elektronica wat ons betreft wat meer op de achtergrond mogen blijven, het Konoyo Ensemble verdronk nu en dan.

Daar had Hecker geen oren naar. Bij het midden van de set mochten de gagaku-artiesten beschikken en kreeg hij vrij spel. Hij nam stukjes uit ‘Konoyo’ en bouwde er agressieve, schurende soundscapes mee. Metalige drones verscheurden de aanwezige trommelvliezen.

De zorgvuldigheid die Heckers studiowerk kenmerkt werd ingewisseld voor een (soms moeilijk bij te houden) vrije vorm. Hecker toonde geen medelijden. Zijn deconstructieve maalstroom stond in schril contrast met de beheerste gagaku-tonen van voorheen.

Voor de laatste akte mocht het Konoyo Ensemble haar rentree maken. Accross to Anoyo sloot weer aan bij de dynamiek van het begin. Anoyo staat voor ‘het hiernamaals’ en zal ook de titel zijn van de nieuwe plaat die Hecker begin mei uitbrengt.

Of het nu druppelde of stormde: Hecker en het Konoyo Ensemble overdonderden de Botanique. Ze brachten een dynamische set, die uitdaagde en aandacht vergde.

6 april 2019
Koerian Verbesselt