Bishop Nehru - Als Icarus die niet wil vliegen
VK*, Brussel, 22 maart 2014
Vk Concerts wist Bishop Nehru te strikken. Voor die niet meer wil afkomen. De yankee wordt namelijk door heel wat mooie namen aan de mouw getrokken en dan heb je niet altijd even veel zin. Disclosure en MF Doom kan hij al voorleggen als referenties. Binnenkort is het dan weer de beurt aan Nas. Het talent kwam en zag, maar kon toch niet overtuigen. Zelf stak hij het op de griep, maar wij verdenken hem van enige grootheidswaanzin.
De Vaartkapoen toverde last minute trouwens nog een wit konijn uit de hoed. Homeboy Sandman gaf forfait. Roméo Elvis dan maar, een eenentwintigjarige boomlange rapper uit het Brusselse die gezelschap kreeg van L’Or du Commun, een collectief dat al eens te gast was op zijn gratis mixtape van vorig jaar. Maar het was wel duidelijk wie er de plak zwaaide: Roméo Elvis was vaak de enige, die de raps tot het eind uithield, de flow bracht en gemakkelijk een kilometer of vijf over het podium ijsbeerde. Moest er iemand van Dour in de zaal aanwezig geweest zijn; jullie weten wat je te doen staat!
Ook DJ Azer verdient eens een schouderklopje. Hij kreeg de vaak ondankbare taak om in Vk de boel op te warmen of aan de gang te houden lang na het concert en deed dat meer dan goed. Met een crossover van Pusha T en Big Boi waren de momenten in afwachting van Bishop Nehru uiterst draaglijk.
Nehru liet namelijk op zich wachten en was aan het eind van zijn set dan weer verrast dat ze moesten afronden. Een tikkeltje arrogant misschien. Vaak werden er ook nummers (Moon & Stars, Lemon Grass, IntroVERTz) ingezet, maar nog voor het einde van de eerste strofe alweer afgebroken omdat Nehru geen zin had om ze te doen. Ook de lichtman moest aan de bak, want Nehru vroeg luidkeels om een andere setting voor bepaalde nummers.
Het nog maar net zeventien geworden New Yorkse wonderkind had DJ Juanyto meegebracht, een typische clubdj die hiphop als levensstijl beschouwde. Met vele shouts, Wu-Tang Clan en aanmaningen probeerde hij de boel in lichterlaaie te zetten nog voor de hoofdrolspeler op de planken stond, maar door de povere opkomst reageerde het Brusselse publiek aanvankelijk eerder lauw.
Omstreeks twintig voor tien werd er gestart met eerder ongekend werk. Flow 1 en Fickle Mind$ dienden om de kaken van de jongeheer warm te krijgen waarna hij gezwind, en uiterst gemeend, “I hope you ain’t here for the cash. Sorry girl, ‘cause I don’t got a lot, yet.” in Sweetlips afratelde.
77 zorgde eindelijk voor een eerste echte flow uit het tengere lijf van Nehru. Spijtig genoeg verstoorde Juanyto die door mee te rappen. Misruled Order volgde, maar duurde daarvoor iets te lang. Exhale zorgde dan wel weer voor de aangename beat. En Nehru klopte zichzelf op de borst voor zijn regisseurskunsten in de bijhorende clip. Alweer zorgde hij zelf voor een wrange noot door te claimen dat het nummer veel beter zou zijn met Que Hampton erbij. Als publiek sta je daar dan maar wat.
Maar goed, met wat exclusief, nog uit te komen werk samen met MF Doom - zelf pas enkele dagen geleden in België gepasseerd - werd er veel goed gemaakt. Het project tussen de twee, Nehruvian Doom, zou uiteindelijk drie keer langskomen. De versnelling hoger kwam er met een indrukwekkende acapella-versie van Languages en het effectieve Mobb Dizzle.
You Stressin’, zijn doorbraakhitje met de hulp van Disclosure sloot verrassend genoeg niet af. En ook Elder Blossoms liet die eer aan ander werk. Hij spaarde namelijk nog een ode aan MF Doom en het door J Dilla geproducete Welcome. Na een lange, twijfelende pauze kwam Light Leak$ dan toch nog als bis aan bod.
Nehru heeft alles om door te breken, van entourage tot steun uit de scene, maar lijkt er zelf niet voor te willen werken. Als hij eenzelfde weg als pakweg Kendrick Lamar wil bewandelen, kan hij maar beter de beruchte reputatie achterwege laten. Die kan enkel maar nefast zijn voor zijn - uiteindelijk lang niet slechte - shows.
Het leeftijdsvoordeel heeft hij dan weer wel. Een vier jaar oudere Earl Sweatshirt bewees een dag voordien namelijk dat er op zo'n jonge leeftijd heus wel een knappe hiphopshow kan gebracht worden. Komt wel goed.