araabMUZIK - De aanhouder wint

Ancienne Belgique, Brussel, 25 maart 2014

araabMUZIK, de duistere prins van de trap en live dubstep, kwam langs in de AB Club en door een verschuiving in de tour dan nog wel op een zondagavond. Niet bevorderlijk voor de dansmoves, al ziet de Amerikaanse Abraham Orellana zijn publiek liever verwonderd staan gapen op zijn vingervlugheid dan verloren in een danstrance.

araabMUZIK - De aanhouder wint



Bij het binnenkomen klonk Skillz Machine dan ook erg bruusk en fel. Botsende beats, schurende nummers en lawaaierige monsters kwamen uit de boxen van het scratchduo gekropen. Zieltjes winnen deden ze wel, want de reacties na het voorprogramma moeten deugd gedaan hebben.

Niet veel later klom de MC van araabMUZIK het podium op met in zijn zog de kleine virtuoos, die samenwerkingen met Azealia Banks, Danny Brown, 50 Cent, A$AP Rocky, Eminem en Busta Rhymes op zijn conto heeft staan. Een echt indrukwekkende start namen de twee niet, want technisch stonden er wel enkele dingen helemaal niet op punt.

Zo stond The Lion van The Partysquad al een tijdje te trappelen vooraleer het juiste volume gevonden werd. Onderweg viel de muziek zelfs een keer uit en gaf de MC het op wegens te veel piepende feedback in de boxen. Erg klungelig en dat was ook van het chagrijnige gezicht van araabMUZIK af te lezen.

De malaise duurde nog voort tot in Bla Bla Bla van Bootmasters en op dat moment gaf de producer de furieuze indruk op het punt te staan het af te trappen. Wat haargekrab en ellenlang neegeknik later besloot hij zich te richten op zijn lievelingsspeelgoed: de MPC. Die live drumpad is een instrument, dat niemand beter kan bespelen dan hij, en vormt dan ook het kroonjuweel van zijn show.

Toch kwam het geheel ook daarmee voorlopig niet in een stroomversnelling. De nummers van Major Lazer en Yellow Claw konden wel al op percussiebegeleiding rekenen, maar vaak was die uit de maat of te nonchalant. Showtek, Carnage en Alvaro zorgden voor een edm-toets waar veel concertgangers van walgden, maar de flow begon er toch in te sluipen.

Het publiek en de MC hadden er dan misschien wel zin in, toch leek niets araabMUZIK te kunnen opbeuren. Enkele geflipte beats werden zelfs bijna overkill en zonder LSD ook amper genietbaar.

Maar uiteindelijk kwam de kentering er toch. De vocals van Flux Pavilion kregen in I Can’t Stop een duivelse live remix mee en het hiphopluik nadien wist de ban te breken. Plotsklaps leek zo goed als alles vergeven, begon de producer mee te dansen en werd het publiek laaiend enthousiast. Het opdondertje genoot van de revanche en dook geconcentreerd nog wat dieper onder zijn kap.

Hiphop en trap leken het best te lukken. Gent & Jawns en de dubbele beat in Mercy van Kanye West breiden lustig verder aan de sterke passage. Laatstgenoemd nummer zou tot driemaal toe, telkens in een andere gedaante, de set doorkruisen. DVBBS & Borgeous, Kill The Noise en tweemaal Chuckie zorgden nogmaals voor een edm-dip – hij is en blijft een Amerikaan – maar werden even snel afgevoerd als aangehaald.

French Montana deed de Club kronkelen en happen naar adem tijdens de rotvaart die araabMUZIK aanhield. Hudson Mohawke, Digital Mystikz en A$AP Rocky kregen elk hun gloriemoment in het heetst van de ondertussen flink aangewakkerde strijd. Het kleine genie etaleerde zijn kunsten en vestigde zo alle ogen op de bewegingen van zijn vingers. Zelf moest hij moeite doen om ook niet mee te springen.

De finale ontplofte met Chase & Status en zijn eigen Cinema (ondertussen opgenomen in de Hall of Fame op YouTube). En als toetje werd Hollywood Swinging van Kool & The Gang nog geserveerd.

araabMUZIK slaagde na een erg moeilijke start toch nog in het opzet. Eens de focus er was, ging hij indrukwekkend hard in het rood met razendsnel vingerwerk. Maar vlekkeloos was het dus lang niet, zowel op technisch vlak als in de flow van de nummerkeuze.

25 maart 2014
Ben Moens