Angus Stone - Steengoed

Ancienne Belgique, Brussel, 13 februari 2013

Gangsters Bonnie & Clyde, superhelden Batman & Robin, en folkgoden Angus & Julia Stone, duo’s waarvan men denkt dat de ene onmogelijk kan functioneren zonder de andere. Tot Angus Stone dacht het ook eens zonder zijn zus te proberen. Dat alles resulteerde in ‘Broken Brights’, de eerste soloplaat van de Australiër. En die klonk lang niet slecht. Maar kan hij live ook overtuigen?

Angus Stone - Steengoed



Een uitverkochte Ancienne Belgique leek hem het voordeel van de twijfel te gunnen. Support act Tom Freund deed alvast geen slechte job wat betreft het opwarmen van de Brusselse cultuurtempel met zijn gelijksoortige folkmuziek. Het vertoon eindigde met een ukulelecover van klassieker Let My Love Open The Door, en de concertgangers – met hier en daar een bloemenkrans op het hoofd - leken de relatief onbekende singer-songwriter best wel te verdragen.

Enkele momenten later kregen diezelfde mensen datgene waarvoor ze eigenlijk gekomen waren. Angus Stone, inclusief hoed, startte het optreden met Broken Brights. En hij leek zijn twee bebaarde broers te hebben meegenomen. De gitaristen hadden namelijk hetzelfde alternatieve surferboy-imago als de protagonist. Daarnaast had de hippie nog een drummer, bassist, en celliste meegebracht om hem te vergezellen op zijn wereldtournee.

Dit waren in elk geval een voor een muzikanten die en plus ook nog eens over een aangenaam stemgeluid: beschikten en de meerstemmigheid, die de rest van het concert onze oren binnensijpelde, was van een imponerend niveau.

Zo ook bij River Love, waar door het gebruik van een Mumford & Sons-achtige banjo een heus volksfeest losbarstte, zowel op als voor het podium. Bij It Was Blue ging het even de ruige kant op: zware elektrische gitaren, overladen met distortion en donkere lyrics, maar tijdens Be What You Be en The Wolf And The Butler – een lied over zijn overleden hond - die daarop volgden, keerden we opnieuw terug naar de roots van de folkmuziek. Denk mondharmonica en intense gitaartokkels.

Helemaal terug naar de basics ging het pas toen de singer-songwriter werk van Angus & Julia Stone bovenhaalde. Bella, Jewels And Gold en Yellow Brick Road, een genialE gitaarsolo meegerekend, werden op groot applaus onthaald.

Kwestie van de clichés te bevestigen dacht Stone het beste voor het laatste te houden: Big Jet Plane bracht tientallen I love you”s teweeg, en we bedankten Angus in stilte omdat hij zijn project met Julia dan toch niet zo ver achterwege liet.

Wij waren trouwens duidelijk niet de enigen. Bij het buitengaan zagen we niets dan lachende gezichten.

13 februari 2013
Janne Degryse