Aisles - Club Hawaii

undefined, 1 november 2016

Tussen de speeldata in Tilburg en Londen kwamen de Chileense progrockers van Aisles hun nieuwe langspeler ‘Hawaii’ ook even voorstellen in rockcafé Jan Hertog in Maasmechelen. Maar de amper twintig aanwezigen kregen niet minder waar voor hun geld. 

Aisles - Club Hawaii

Bijna waren wij via een verkeerde ingang op een Marokkaanse bruiloft beland. Een muziekrecensent moet enige zin voor avontuur aan de dag leggen, zeker als hij naar een nog onbekende locatie gestuurd wordt. Chili en Marokko, het had zeker een merkwaardige kruising van ‘world fusion’ opgeleverd.

Ook het geduld werd op de proef gesteld. Terwijl de lokale technicus de spotlampen probeerde af te stellen, enthousiasmeerde het Glasgowse poprocktrio Little Eye het traag binnen sijpelende publiek. De overigens uitstekend spelende Schotten konden niet verbergen hoe blij ze waren dat ze het voorprogramma mochten verzorgen.

Aisles moest tweemaal aftrappen omdat het oortje van gitarist Germán Vergara een vreemd radiosignaal oppikte. De zes Chilenen waren hierdoor geenszins uit het lood geslagen en zorgden met het openingsnummer The Poet Part 1&2 uit hun nieuwe dubbelaar voor een wervelende start. De spanningsbogen vielen perfect op hun plaats, het samenspel was van meet af aan strak.

Zanger Sebastián Vergara was uitstekend bij stem; live klinkt hij zelfs nog overtuigender dan in de studio. Germán Vergara en tweede gitarist Rodrigo Sepúlveda waren telepathisch op elkaar ingespeeld. Vooral in hun spel hoorden we de invloeden uit jazzrock, metal en wereldmuziek. De ritmesectie met Daniel Baird-Kerr en Felipe Candia gaf de uitwaaierende melodielijnen een even standvastige als flexibele bedding. Interventies van toetsenist Juan Pablo Gaete maakten de sfeer van het sciencefictionepos van ‘Hawaii’ invoelbaar; ‘visuals’ om het verhaal te ondersteunen werden niet gemist.    

Op geen enkel moment die avond verlieten de zes heren hun allerbeste niveau. Dat is ook te danken aan het ijzersterke songmateriaal uit de albums ‘Hawaii’ en ‘4:45’. Het publiek was duidelijk onder de indruk van de soms erg complexe composities. Bij een volgende Europese tournee hoort deze Chileense formatie zeker thuis op een podium als de Spirit of 66 in Verviers.                                                                                                                                                                                                                                                                                     

1 november 2016
Christoph Lintermans