- #WVDBM23 - Vincent Welvaert: Zaal Goedleven is voor mij de kers op de taart van heel dit gebeuren
In Gent heb je zalen als Vooruit en Handelsbeurs voor grote concerten, maar er zijn ook kleinere zalen. Eén van die zalen is Zaal Goedleven, gelegen in de Goedlevenstraat in Oostakker (Gent) - nabij Dampoort treinstation - met een capaciteit van driehonderdtachtig personen.
De man achter die zaal is Vincent Welvaert, zelf actief als tourmanager (van Melanie De Biasio), productie- en stagemanager (van Crammerock, …) maar vooral bedrijfsleider van Toursupport, een bedrijf dat logistiek (tourbusjes, backline, repetitielokalen) en diensten (advancing, crewing services, productie) levert voor evenementen of aan groepen die door ons land, maar ook door de rest van Europa touren.
De uitvalsbasis van Toursupport is Muziekcentrum Goedleven in Oostakker, waar een pak bands komen repeteren - daarvoor zijn twintig repetitielokalen beschikbaar - en waar ook een dansschool en muziekschool onderdak hebben gevonden. Muziekcentrum Goedleven bestaat ondertussen twaalf jaar en is uitgegroeid tot een levendig en dynamisch centrum voor liefhebbers van muziek en dans.
Kers op de taart is nu de terbeschikkingstelling van Zaal Goedleven, waar tal van polyvalente activiteiten en concerten mogelijk gemaakt worden. “Het geeft ons de mogelijkheid om groepen, die er repeteren, ook een podium aan te bieden. 'Breek Uit Je Repetitiekot', de showcase die daar op 11 maart plaatsvindt, is daarvan een uitstekend voorbeeld”.
Gezien het muziek-DNA en de contacten binnen de netwerken van de muziekindustrie mag Oostakker zich af en toe opmaken voor unieke concerten in dit veelzijdige centrum. Enkele vermeldenswaardige passages waren reeds The Godfathers, Stef Kamil Carlens, Jennifer Batten, Guy Swinnen, Bulls On Parade, Fifty Foot Combo, Thee Andrews Surfers en meer, die zich allen lovend uitspreken over deze nieuwe concertzaal.
“Concerten worden georganiseerd als de opportuniteit zich voordoet”, licht Welvaert het principe toe. "Voor internationale bands hangt dat een beetje af van het tourschema. Uiteraard is dat steeds in overleg met de agenten die deze Belgische of internationale artiesten vertegenwoordigen. Er is al een ruim aanbod en een passage in Zaal Goedleven is zeker bespreekbaar, maar moet uiteraard financieel en praktisch haalbaar zijn. Naast de gage van de artiest zijn er ook vaste kosten, die de opstart van deze zaal met zich meebrengen. Je kan nooit in een glazen bol kijken hoeveel mensen er een ticket zullen kopen. Dus we zijn eerder voorzichtig met onze 'offers' of bouwen een veiligheidsmarge in".
Gezien de klantrelatie met vele bands durft hij wel eens hardop dromen dat ook groepen - die de hier aangeboden mogelijkheden ontgroeid zijn - Zaal Goedleven toch in de agenda opnemen voor een try-out of warming-upshow: "Klanten van Toursupport zoals Balthazar, Tessa Dixon, Brutus, Trixie Whitley, Isaac Roux, Portland, Isabelle A maakten trouwens al gebruik van Zaal Goedleven als PA-repetitieruimte (zonder publiek) omwille van de aanwezige technieken. Dus het is maar een kleine stap om daar een concert aan te koppelen."
En intussen wordt er uitgekeken naar de shows van Tool-tributeband The Perfect Tool (26 februari), en Queen-tribute Mother Mercury (11 maart). “In april heb ik trouwens nog meer moois in petto”, glundert Weemaes. We willen hem best geloven.
Meer info over al deze initiatieven op www.zaalgoedleven.be, op www.toursupport.be of op www.muziekcentrumgoedleven.be.
Whatsapp/telefoon : +32473642120