Vehika - Dit album is mijn visitekaartje

Roméo Elvis, Damso, Caballero & Jeanjass, het zijn namen die u ongetwijfeld al eens hebt gehoord. Niet verwonderlijk: het zijn de paradepaardjes van de Belgische hiphop, die erin geslaagd zijn om Brusselse rap over de grenzen heen populair te maken. Maar Brussel heeft nog veel meer talent te bieden. Heeft u bijvoorbeeld al eens gehoord van Vehika? Dat dachten we al.

 

Vehika, in het echte leven beter bekend als Victor, is een opkomend talent in de Brusselse hiphopscene. Niet voor niets wordt hij door La Straussphère, het foto- en videoteam achter o.m. Roméo Elvis en Le Motel, op de voet gevolgd. Maar het beste van alles: hij bracht onlangs een gloednieuwe plaat uit, genaamd 'Écorché/Vif'.

Het gaat enorm goed met de Brusselse hiphop. Wat is de succesformule?

Vehika: Ik denk eigenlijk niet dat de Brusselse rap een specifieke formule heeft waardoor ze ook in het buitenland populair is. De populariteit hebben we vooral te danken aan het internet. Dankzij het web is muziek - en dus ook Brusselse rap - veel toegankelijker geworden. Zo geraken ze ook in het buitenland sneller aan muziek van bij ons. Kijk maar naar Damso en Roméo Elvis: ze komen beiden uit Brussel, maar hun muziek verschilt compleet. Er is dus geen echte formule, al zijn er natuurlijk altijd wel Belgische toetsen te vinden die de muziek een andere touch geven.

Hiphop is weer helemaal terug. Toch verschilt de hedendaagse hiphop sterk van die uit “de gouden eeuw” (jaren tachtig en negentig). Is dat een positieve of negatieve evolutie?

Het is inderdaad helemaal geëvolueerd. En dat is positief: het genre heeft zich kunnen verbreden, waardoor hiphop als het ware één grote muziekstroom is geworden. Vandaag is er hiphop in alle soorten en maten. Dat is fantastisch, want zo heeft iedereen wel iets om naar te luisteren.

Toch lijkt diepgaande hiphop stilaan te vervagen en in de schaduw van mumblerap terecht te komen. Worden teksten steeds minder belangrijk?

Persoonlijk heb ik ook graag betekenisvolle hiphop; met teksten die ook echt iets vertellen. Het klopt ook dat de gecommercialiseerde hiphop - en dan bedoel ik de hiphop die de aandacht van de media krijgt - steeds minder bedachtzame lyrics omvat. De beats, de productie en de vibe zijn vandaag vaak belangrijker dan de teksten. Maar dat wil niet zeggen dat je geen betekenisvolle hiphop meer kan vinden. Het internet staat er vol mee. En dat is heus niet alleen “oldschool hiphop”. Zo zijn er ook enorm veel nummers die het beste van de twee werelden combineren door de verfrissende, populaire beats te koppelen aan actuele, diepgaande teksten. Misschien is betekenisvolle hiphop vandaag wat minder populair, maar verdwenen is het zeker niet.

Hoe ben je eigenlijk zelf in die hiphopwereld gerold?

Rond 2010, 2012 ben ik begonnen met het schrijven van muziek, zij het op een erg amateuristische manier, niet met het idee om er echt een beroep van te maken, maar puur voor het plezier. Zo bracht ik op regelmatige basis muziek uit tot 2012. Toen heb ik een lange pauze van een drietal jaar gehouden omdat mijn toenmalige “manager” en vriend overleden was. Lange tijd heb ik geen nummers uitgebracht, maar ik ben nooit gestopt met schrijven. Die gebeurtenis heeft me getekend. Toen ik uiteindelijk besloot om een comeback te maken rond 2016, 2017, was dat ook duidelijk merkbaar in mijn teksten. De nummers, die ik uitbracht, waren toen veelal melancholisch en emotioneel.

Nu heb je een nieuw album, ‘Écorché/Vif’. Draait dat album nog steeds rond die aangrijpende gebeurtenis?

Niet echt. ‘Écorché/Vif’ is een soort visitekaartje geworden. Het is eigenlijk mijn eerste echte project; of liever: mijn eerste professionele project. Het is een statement die zegt: ik ben er en ik ben klaar voor de toekomst. Het is dus niet zoals mijn eerdere kleine projectjes, die gewoon muziekstukjes bundelden. Het is een écht album, een uithangbord om te tonen dat ik een evolutie heb doorgemaakt en “volwassener” ben geworden. Ook mijn naamsverandering (vroeger noemde Vehika zich V.I.K., nvdr) duidt op die evolutie: de uitspraak is dezelfde gebleven, maar het straalt nu gewoon meer maturiteit en professionaliteit uit.

Wat zijn je plannen voor de toekomst?

Door ‘Écorché/Vif’ uit te brengen, heb ik wel duidelijk gemaakt dat ik zeker verder wil gaan met mijn muziek. De plaat is een sterke boodschap naar concertorganisatoren en bookers. Ik ben zelf erg benieuwd naar wat 2019 zal brengen. Hopelijk veel concerten en misschien enkele festivals, zodat ik mijn muziek ook echt aan de man kan brengen. Er is ook al een tweede album in de maak én er komen ook nog leuke, korte videoclips aan in de komende weken. Ja, het wordt allemaal heel spannend!

23 november 2018
Jeroen Poelmans