The Sedan Vault - Dit kan de volgende generatie aan het lezen zetten

Altijd leuk als de muren rond een bepaald genre worden gesloopt. Dat geldt binnen de muziek, maar ook voor kunst in het algemeen. The Sedan Vault heeft met 'Vanguard' meer dan een gewone plaat gemaakt. Er werd namelijk al van bij het begin erg veel aandacht aan visuals en inhoud besteed. Nu is er van het idee achter de plaat een e-novel gemaakt. Deze e-novel kan je gratis en voor niks lezen/bekijken, want het is geen saaie brok tekst, maar een internetproject, mooi uitgewerkt en voorzien van eigen muziek (door The Sedan Vault uiteraard). Op 16 april stelde de band het project live voor in het STUK in Leuven. Wij waren erbij en schotelden de broertjes Marius (keynoise + vocals) en Frederik (bass, vocals) Meeuwis meteen een paar vragen voor.





Maakte deze e-novel vooraf al deel uit van het project 'Vanguard'? Hoe kwamen jullie op het idee?

Toen het album 'Vanguard' in de maak was, vroeg tekenaar/illustrator Dave Decat ons naar een storyboard waarop hij zich kon baseren voor het albumboekje. "Hoe zien die brandstichters eruit? Met hoeveel zijn ze? Namen? Mag ik hen in een oude Mercedes laten rijden?", wou hij weten. Op die manier werden heel wat details ingevuld en zaten we met meer gegevens dan de lyrics aankonden. En we wilden in het albumboekje Decats tekeningen laten spreken zonder te veel lyrics af te drukken.



Enkele maanden na de release van het album voelden we de nood om iets verrassends te doen op internet. We wilden meer dan zomaar gratis muziek en flashy clips op youtube aanbieden. Stop making music, start making internet. Toen kwam dat storyboard weer boven. De lyrics hebben we herschreven in een kortverhaal en daar hebben we digitaal graficus Criticus Design bijgehaald om de zaak visueel te ondersteunen. De e-novel hangt dus vast aan het album omdat het een virtueel geanimeerd tekstboekje is. Het geeft meer informatie bij wat er gezongen wordt.



Pas drie maanden geleden kwam het idee om hier ook live mee naar buiten te komen. Eerder dan het kortverhaal online te gooien en een nieuwsbrief te sturen, wilden we er een release van maken. STUK hapte direct toe en bood ons hun filmzaal aan. We hebben ons er dan op toegelegd om er een soundtrack bij te schrijven voor het 5.1 surround systeem dat in de zaal hangt. En nu willen we eigenlijk nog meer. Typisch.



Staat elk nummer voor een hoofdstuk?

Op een muziekalbum primeren songs en zit de climax ergens in het midden. De lyrics dienen de muziek te volgen. Bij een e-novel is er tekstueel meer vrijheid. De personages zijn meer uitgewerkt en hebben namen: Joe Schmoe, John O'Noakes, Vinny Boombotz en Old Man. De rode draad is dezelfde - de opmars en val van vier brandstichters - maar er is geen een-op-eenverhouding tussen song en hoofdstuk. De tien hoofstukken vertellen het relaas van hun brandstichtingen, morseboodschappen naar andere malafide getto's, een bomrecept op basis van Vaseline, sofaconversaties, een afscheidsbrief aan Van De Walle, een landkaart met de vluchtroute richting Oost-Europa en een dagboek op krantenpapier.



Wat verwachten jullie hiervan?

In de eerste plaats is dit project voor ons een uitdaging. Het is de eerste keer dat wij op een andere manier kunnen schrijven. Daar waar wij bij ons jongste album internetclips maakten op reeds uitgewerkte nummers, konden wij ditmaal muziek schrijven op beelden. Dat is een heel andere manier van werken, waaruit we veel bijleren. Het blijft afwachten wat de reacties op het eerste optreden zullen zijn. Toch krijgt het project al heel wat persaandacht. Niet alleen de muziekpers is geïnteresseerd, ook binnen de literaire wereld is er interesse. Dat maakt het extra boeiend voor ons.



Gaat het project ook op tournee, nationaal of internationaal?

Er is interesse om in binnen- en buitenland met de e-novel op te treden. Vorige week nodigde de KU Leuven ons alvast uit om de e-novel te brengen op een lezing van David Mitchell (schrijver van o.a. 'Cloud Atlas', 'Ghostwritten' en 'Number9Dream' met twee romans op de shortlist van de Booker Prize. In 2007 stond hij in de lijst van de honderd meest invloedrijke personen volgens Time Magazine, nvdr). Mitchell heeft zeker zijn sporen nagelaten op 'Vanguard'. Het is echter nog te vroeg om een duidelijk beeld te hebben van wat er allemaal live mee zal gebeuren, maar er zijn in ieder geval plannen.



Blijft het bij een e-novel of komt er ook een papieren versie?

Een fysiek exemplaar komt er niet. Aangezien we doelbewust voor het medium internet gekozen hebben, zullen we daar niet zomaar van afwijken. Het internet neemt een steeds prominentere rol in, vandaag de dag. Het is dan ook belangrijk dit medium als bondgenoot te beschouwen. Dit verbond moet echter verder gaan dan het louter aanbieden van songs op een Facebook-, MySpace- of YouTube-profiel. Het is een speeltuin met oneindige mogelijkheden waar wij gebruik van willen maken. Vandaar de uitwerking van dit virtueel geanimeerd tekstboekje.



Is de e-novel niet bij voorbaat ten dode opgeschreven?

'Vanguard' is exclusief binnen de virtuele wereld te verkrijgen. Net dit aspect maakt het project zo uniek. Het bereik is op die manier ook zoveel groter dan bij een fysiek exemplaar. Binnen tien jaar lopen de mensen rond met een oprolbaar scherm in hun achterzak. De e-novel lijkt me dus net niet ten dode opgeschreven. Het moet zijn opmars nog kennen, hetgeen ons project nog interessanter maakt.



Is dit de toekomst van kunst in het algemeen en muziek in het bijzonder?

In de twintigste eeuw vond er, door de televisie, een boom plaats van muziek en beeld. Nu internet elke huiskamer inneemt, zou ook tekst een boost mogen krijgen. Hopelijk slaagt de combinatie tussen beeld, tekst en muziek erin om de jongste generatie aan het lezen te krijgen, om iets fris te bieden.



Welke mogelijkheden van crossover zien jullie nog?

Qua performance blijven we brainstormen en met mensen rond de tafel zitten. Er kwam een voorstel om iemand tijdens het optreden pyrotechnischgewijs in brand te steken. Dat lijkt ons een brug te ver, maar hoe langer we erbij stilstaan...

19 april 2010
Patrick Van Gestel