The Notwist Dour Parcours - 'Muziek zou een complete ervaring moeten zijn'

Dour Parcours - 'Muziek zou een complete ervaring moeten zijn'
Woensdagavond. Op het Europees voetbalkampioenschap blikt Rusland Zweden in. Nog een geluk dat Duitsland vanavond niet speelt. Als dat het geval was geweest, had dit interview waarschijnlijk nooit plaats gevonden, want Micha Acher, bassist van The Notwist, houdt van voetbal. Als wij hem aan de telefoon krijgen, is de wedstrijd net op gang gefloten. In het kader van het Dour Parcours wil hij ons echter graag te woord staan.

Als we Micha Acher interpelleren over de laatste keer dat hij het Waalse stadje aandeed, moet hij al erg ver graven in zijn geheugen. Buiten de clichés (“Het is altijd erg leuk om op Dour te spelen. Er is altijd van alles te zien, …”) blijven zijn antwoorden eerder terughoudend. 

Hij heeft geen idee wie er nog speelt, ook al omdat The Notwist zowat elk mogelijk festival aandoet deze zomer:  “Dat heeft te maken met het feit dat we onze muziek aan meer mensen dan de diehardfans willen laten horen.", klinkt het, "Daarvoor zijn festivals nu eenmaal beter geschikt.”

Veranderen jullie de setlist voor festivals of blijft die min of meer dezelfde als voor een “klassieke” show? 
Micha Acher : We moeten de setlist wel aanpassen. Alleen al omdat de tijd beperkt is. Voor een gewoon optreden krijg je twee uur de tijd terwijl je het op een festival met een uur moet doen.

Waarom duurde het zo lang voor jullie met een opvolger voor ‘Neon Golden’ voor de dag kwamen?
We speelden gewoon allemaal in andere bands (Lali Puna, Tied & Tickled Trio,... , nvdr). Al die groepen gingen bovendien ook nog eens op tournee, namen platen op, maakten soundtracks voor films, enzovoort. Dergelijke uitstapjes zijn goed voor het opdoen van inspiratie en om met andere mensen te kunnen werken. Na vier jaar besloten we dan aan het nieuwe album te beginnen. De opnames hebben nog eens twee jaar geduurd. Al bij al zat er dus een periode van zes jaar tussen de twee platen. Voor hetzelfde geld duurt het de volgende keer slechts zes maanden om een nieuwe cd op te nemen. Voor deze hadden we tijd nodig om precies het geluid te krijgen waar we naar zochten.

Wat is er veranderd in vergelijking met het vorige zowel op gebied van muziek als van teksten?
Voor de teksten moet je bij Markus zijn. Daar kan ik je niet echt bij helpen, maar muzikaal klinkt alles terug meer samenhangend. Dat was op het vorige album niet echt het geval. We hebben ook geprobeerd om de elektronica en het orkest terug een grotere plaats te geven. Het moest terug een meer organisch geheel worden.

Waar staat de albumtitel 'The Devil, You + Me' voor? Hebben jullie iets met religie?
De titel is afgeleid van de song met dezelfde naam. Het heeft niet echt iets met religie te maken. Voor mij staat het voor hoe je je gedraagt. Hoe je door het leven gaat en hoe je je leven organiseert naar je eigen wensen.[pagebreak]

Waarom hebben jullie het album precies met het Andromeda Mega Express Orchestra opgenomen?
Onze nieuwe drummer, Andi Haberl, is ook lid van dit orkest en wat ze doen, beviel ons heel erg. Bovendien is de leider van dat orkest (Daniel Glatzel, nvdr) een erg goed componist en arrangeur. We hebben altijd al met een orkest willen werken, maar we konden niemand vinden die voor ons de arrrangementen kon schrijven. Dat moest iemand zijn die onze muziek ook ziet zitten, begrijpt wat wij precies willen en die weet hoe het zou moeten klinken. Hij kent onze muziek. Waarschijnlijk is hij zowat de enige die ons hierbij kon helpen.

Ze experimenteren graag. Vind je dat je dat kan horen op jullie plaat?
Ze zijn inderdaad heel erg te vinden voor experimentele en eigentijdse klassieke muziek. Dat is dan ook wat we hebben geprobeerd in onze muziek te integreren.

Jullie zijn ooit begonnen als metal/hardcore band. Kan je dat nu nog horen?
Ik denk van niet. Het zit hem meer in de manier waarop we muziek maken. Als we liedjes schrijven, proberen we dat op een onafhankelijke manier te doen. Voor hardcore licks zijn we niet echt meer te vinden. We maken gewoon de muziek die we willen maken.

Graphics zijn erg belangrijk voor jullie zowel op jullie website als in de cd-boekjes. Vind je dat in rockmuziek meer visuele en eventueel zelfs andere zintuiglijke ervaringen zouden moeten geïntegreerd worden?
Het is vooral belangrijk om met verschillende soorten kunstenaars te werken. Het artwork van een cd moet er mooi uitzien. Het zou een complete ervaring moeten zijn. Daarenboven is het artwork voor sommige mensen vaak de reden om een album te kopen en het niet te gaan downloaden. Ook dat is een belangrijke factor.

Proberen jullie ook in jullie optredens kunst op te nemen?

Op het ogenblik houden we het bij de lichtshow. We werken met niet met visuals of iets dergelijks. In de toekomst zit dat er misschien wel in, maar op dit moment ontbreekt het ons daarvoor aan tijd. Voorlopig is het dus de muziek die het hem moet doen.

November 8, 2008
Patrick Van Gestel