Sleepy Sun - Met ieder album dichter bij de live-klank

Met het nieuwe album ‘Maui Tears’ achter de hand speelde Sleepy Sun In de Botanique. Wij namen de kans te baan een gesprek aan te gaan met zanger Bret Constantino en gitarist Matt Holliman over het album, maar ook over Brussel en hun voorliefde voor Star Wars en hiphopmuziek. 

Met ieder album dichter bij de live-klank



Jullie hebben al eerder gespeeld in België. Welke concert is jullie bijgebleven?
Bret Constantino: Toevallig of niet, maar de Botanique is een plek waar we altijd graag spelen. Het geluid zit er erg goed en het publiek is erg geïnteresseerd in ontdekkingen van over de hele wereld. In Amerika spelen  we vaak voor een publiek, dat slechts in beperkte mate geïnteresseerd is.  

Onlangs verscheen ‘Maui Tears’. Waar staat de titel voor?
Matt Holliman: Net als onze vorige albumtitels geven we dat niet graag prijs. De luisteraar moet er zijn eigen interpretatie aan geven.

Constantino: Wat ik wel kan zeggen is dat de titel me visueel erg prikkelde toen we hem bedachten. Het beeld van iemand met tranen op een paradijs als Maui bezorgt mij een erg emotioneel gevoel.

Het nummer Slowdown is bijzonder minimalistisch. Met bijna uitsluitend zangstemmen valt dit nummer sterk op tussen de rest van de songs.
Constantino: Bij het schrijven van ‘Maui Tears’  zaten we met een reeks stevigere nummers. We waren dan ook op zoek naar iets wat de plaat deed ademen, een rustpunt. In de eerste versie van Slowdown zaten drums, maar toen we die eraf haalden tijdens het mixen, merkten we dat dit nummer zo de dynamiek kreeg waar we naar op zoek waren. Bij de laatste opnametakes hebben we uiteindelijk besloten met meerdere zangpartijen te werken en hebben we Ethan Miller (zanger-gitarist van Howlin ‘Rain, nvdr) erbij gehaald om een backing mee in te zingen .

De videoclip van jullie huidige single Galaxy Punk gaat over een jongen, die een dorp binnenvalt en de inwoners betovert. Waar kwam dat idee vandaan?
Holliman: Voor de videoclip deden we beroep op een Spaans collectief, dat Canada heet. We geven graag zo veel mogelijk vrijheid aan de regisseurs om te kiezen wat ze ermee willen doen. Een manier van werken, die tot op heden goed uitdraaide voor al onze video's.

‘Maui Tears’ werd opgenomen met producer Tim Green. Wat was zijn grootste bijdrage aan jullie geluid?
Holliman: Tim werkt met een analoge opnamestudio. We wilden al een tijdje met hem samenwerken en vonden dat dit album een andere richting uit mocht qua geluid. Op enkele nummers na waren onze vorige albums voor het grootste gedeelte digitaal opgenomen. Toen we het resultaat van 'Maui Tears' hoorden, waren we meteen verkocht. Het klonk een stuk warmer en bracht ons nog dichter bij de live-klank, iets wat we op ieder album proberen na te streven. 

Bret, je bent een groot hiphopliefhebber. Heb je enkele tips voor ons?
Constantino: Momenteel zet ik vaak het album 'Piñata' van Madlib & Freddie Gibbs op. Madlib is één van mijn favoriete producers vanwege zijn vintagegeluid. Je merkt  in zijn albums dat hij vaak naar oude soul -en dubartiesten luistert. De nieuwe van Drake zetten we momenteel vaak op in de toerbus. Wat me aantrekt in hiphop is het samplen en het gegeven dat dit geluid niet  anders kan zijn dan dat van ons als rockgroep, hetgeen erg aangenaam en verfrissend is.

Een aantal jaren terug werkten jullie met James Lavelle van UNKLE. Hoe zat dat precies?
Holliman: James mailde ons een aantal jaren geleden om te vragen of we een samenwerking zagen zitten. Uiteraard zeiden we ja. UNKLE stuurde ons een ruwe schets van Follow Me Down en wij voegden er ons aandeel aan toe. Nadien speelden we ook een aantal concerten met hen. We hebben nog geregeld contact met James Lavelle, maar momenteel zijn er nog geen nieuwe plannen voor een verdere samenwerking. 

Wat is het standpunt van Sleepy Sun ten opzichte van illegaal downloaden?
Holliman: Uiteindelijk treft illegaal downloaden de artiest bijzonder hard maar het biedt tegelijkertijd ook een kans om je muziek tte promoten. Zelf heb ik een hele reeks groepen leren kennen op die manier. Nadien ging ik naar de concerten en kocht ik de albums. Zonder het gratis gegeven zou het niet mogelijk geweest zijn om die groepen grondig te leren kennen.

Constantino: Voor een stuk hangt het af van de status van de groep. Voor een band als Sleepy Sun moet het illegaal downloaden aangemoedigd worden. Toen ons eerste album klaar was, hebben we dat gratis aangeboden op onze website. Hierdoor werden we ontdekt door een breder publiek, werden we opgevangen door een label en kregen we uiteindelijk de kans ons eerste concert te gaan spelen in een stad als New York.

Mochten jullie kiezen wat zou jullie ideale festival zijn?
Beiden: Het ATP festival.

Holliman: De locatie is prachtig en de line-ups zijn altijd uitstekend. Het is een kleiner festival, maar de programmatoren slagen er telkens in een grote naam zoals Sonic Youth te programmeren. De sfeer is geweldig en doordat het niet te groot is, behoudt het zijn gezelligheid. We verkiezen een kleiner festival boven een groot.

Welke rituelen hebben jullie tijdens het toeren door?
Constantino: Ik doe voornamelijk vocal warming-up-oefeningen om mijn stem op peil te houden. Zowel op het podium als in de toerbus.

Holliman: Zelf ben ik nogal een literatuurliefhebber. Eén van de voordelen van het toeren is dat je verschillende steden bezoekt waar ik dus geregeld een boekhandel binnenstap en zo uiteindelijk met een reiskoffer vol met boeken terug thuiskom, (lacht)

Matt, wat heb jij precies met 'Star Wars'?
Holliman: Ik bekijk ieder jaar de originele trilogie. Van de laatste drie films kan ik zeggen dat het kindsterretje, dat Anakin speelde, gestopt is met zijn acteercarrière , hij maakte nog 'Jingle All Tthe Way', (lacht) De aankomende trilogie van Disney ga ik wel bekijken.

Wie is Darth Vader in Sleepy Sun?
Holliman: Dat hangt af van dag en tijd. Misschien moet iedereen van de band een Darth Vader-kostuum aandoen tijdens onze concerten. Lijkt me wel een goed idee.

May the force be with you!

13 juni 2014
Carlos Dyckmans