Scala - Geen andere mogelijkheid dan elke avond alles geven

Scala & de broers Kolacny vieren deze zomer hun twintigste verjaardag met een nieuw studioalbum: 'Solstice'. Het gekende Belgische koor zette op twintig iconische nummers hun eigen scala-stempel en die blijkt heel gevarieerd te zijn. De groep trekt wereldwijd een groot publiek naar hun concerten. Met het uitbrengen van hun nieuw album en het vieren van hun twintigste verjaardag trappen ze ook nog een Europese tournee af. Een boeiende babbel met Stijn Kolacny.

Geen andere mogelijkheid dan elke avond alles geven



Jullie album kreeg een vreemde titel: 'Solstice'. Vanwaar die keuze?
Het is het Engelse woord voor zonnewende. De tracklisting van het album komt van ons, vooral Steven die alle arrangementen maakt, heeft zich daarmee bezig gehouden. Alles loopt echter in samenspraak met de Amerikanen waarmee we een contract hebben van vijf jaar. De titel komt ook van hen, maar we waren best wel gelukkig met hun keuze, net als het artwork dat zij hebben bepaald. In hun ogen hebben onze West-Europese vrouwenstemmen iets mystieks in zich en vandaar kozen ze die titel. Het is wat abstract en geeft niet alles prijs.

Als je de titel van je eigen album en het artwork laat bepalen door anderen, is er dan nog 100% artistieke vrijheid?
Toch wel, want de songkeuze is helemaal van ons. Ze zijn ervan overtuigd dat het zal werken. Natuurlijk hebben ze ons voorstellen voor covers aangereikt. De Dave Matthews Band, daar zouden we zelf nooit op gekomen zijn.  Die zijn superpopulair in Amerika, misschien ietsje minder bekend bij ons en dat zorgt voor een Amerikaans kleurtje op onze plaat. Idem voor John Legend die we coverden, we hebben een demoversie gemaakt van All Of Me tijdens de huwelijksviering van Jelle Vossen en in de States waren ze heel enthousiast over die versie. Voor Steven en ik leek het niet zo evident, heel mainstream, maar het werkt wel voor Scala.

Er staan ook nog songs op van Nine Inch Nails en David Bowie. Zijn dat dingen die jullie zelf gekozen hebben?
Heroes van David Bowie hebben we een paar jaar geleden al gearrangeerd voor het Sportgala op Een bij de VRT en dat kwam er op hun vraag. We namen het op en inmiddels werd het ook al gebruikt in de trailer van een film van Ang Lee. Dat werkt dus supergoed. Nine Inch Nails is dan weer een groep die Steven enorm aanspreekt en ikzelf ben naar hun laatste liveshow gaan kijken in de Lotto Arena en vond het fantastisch. Het was een enorme ervaring, we hebben er een totaal andere versie van gemaakt wat het extra interessant maakt.

Dromen jullie stiekem van een grote doorbraak in de States?
We hebben ondertussen al drie keer getourd in Amerika, dat was best intensief. We hadden nooit gedacht dat de overeenkomst die we toen hadden, zou verlengd worden met de Amerikanen. Het feit dat onze muziek ook werd gebruikt in ‘The Social Network’ heeft daar veel toe bijgedragen.  Daar bleef het niet bij. We werden er stilaan een blijver en zijn dus geen eendagsvlieg. Er is ondertussen in ongeveer veertig films en televisieseries muziek gebruikt van Scala. Dat was een reden waarom ze het contract verlengden.  De combinatie film en Scala-muziek werkt blijkbaar erg goed. Daar zijn we echt fier op. Aan het nieuwe album mochten we rustig werken aan twintig nummers en stap voor stap is die plaat er dan gekomen.

Ondertussen bestaan jullie twintig jaar. Zeg je dan ’we zijn al twintig jaar bezig’ of ‘nog maar twintig jaar’?
(lacht) Waarvan kan ons koor in 2016 nog dromen? We zijn echt nog niet uitgeput en kunnen nog van alles doen, zeker op vlak van opnames. Ondertussen zijn we toch al flink op weg en hebben we veel ervaring opgebouwd in opnemen, touren en live-performances. Dat zet je niet zomaar weg. We hebben een klassiek verleden, zijn geëvolueerd tot een theatergroep in de Vlaamse culturele centra en nu zingen we ook al buiten Europa. Er zijn een aantal zalen waar we jaarlijks mogen spelen. Alles samen één grote reis.

Is er toch één concert dat jullie er uitpikken?
Nog voor de filmtrailer van 'The Social Network' er uitkwam, hebben we eens gespeeld in Montreal in Canada. De Canadese regisseur van Cirque du Soleil is tot in Aarschot gekomen om ons te scouten en kende op den duur Scala door en door. We hebben in Quebec opgetreden voor enkele tienduizenden mensen in de open lucht, dat was echt wel memorabel. Toen wist ik dat de formule kon werken. Het publiek kreeg er toen een totaalconcept van zang, strijkers, vuurwerk en lichteffecten enz. We wisten toen dat Scala ook werkte in de verre buitenlanden. Dat moment in Canada was de eerste keer.

Is optreden in België dan toch nog iets bijzonders voor jullie?
Elke optreden blijft speciaal, elke zaal en elk publiek is anders. Elke avond moet je het beste van jezelf geven, daar is geen andere mogelijkheid toe. Daar werken we ook hard voor. We willen het publiek geven waarop het recht heeft, of er nu vijfhonderd of twintigduizend man in de zaal zit. Of het nu in Diest is of in Parijs of Seoul.

Scala speelt deze maand nog op de Fonnefeesten en op het Boombalfestival. Later doen ze verschillende culturele centra aan.

5 augustus 2016
Steven Verhamme