Roselien - Ik heb mezelf moeten heruitvinden
De debuut-ep van Roselien kreeg met 'Seventh Ascension' een intrigerende titel mee. Ze woonde lange tijd in Londen, maar verhuisde recent toch terug naar Leuven. Multi-instrumentaliste Roselien creëerde op de plaat een eigen universum. Funk, r&b, zeldzame groove- en jazzinvloeden worden gecombineerd met drumsamples van Dr. Dre en Timbaland, een Roland JX3P-synthesizer en Ableton.
Hoe ben je uitgekomen bij ‘Seventh Ascension’ als titel?
Roselien: Het woord betekent eigenlijk een soort herrijzenis, als het ware oprijzen uit je as. Elke keer als ik nieuwe nummers maak, lijkt het op een vorm van mezelf heruitvinden. Het zoeken naar een ander geluid of een nieuwe fase in mijn leven die ik op die manier uit. "Seventh" is een soort geluksgetal voor mij. Het is eerder symbolisch. Alles samen dus een positieve herrijzenis.
Wat heeft er gezorgd voor die move?
De ep is een reflectie op twee dingen uit mijn leven. Vooreerst mijn tijd in Londen en de tijd daarna, toen ik terugkeerde naar België. Centraal stond de vraag hoe ver ik wilde gaan in mijn opofferingen om mijn doelen in het leven te bereiken. Wat was het allemaal waard? Hoe ver kon ik gaan bij het maken van mijn keuzes om dat doel na te streven? Daarvoor deed ik opofferingen. En dat hoor je duidelijk in de nummers op de ep. In hoeverre laat ik mezelf mentaal lijden daarvoor?De periode die ik in Londen heb geleefd was een ervaring. Ik heb er veel geleerd. Ik heb daar zoveel meegemaakt op korte tijd. Ik heb mezelf nadien moeten heruitvinden. Zeker omdat corona toen opkwam. De rest van de nummers gaan over een relatie die ik had met iemand uit Londen, een verbinding die ik zelf verbrak. Ook op dat vlak moest ik mezelf heruitvinden.
Je periode net na je verhuis naar België was niet gemakkelijk.
Ik wou in die periode per se een carrière in de muziek nastreven. Daarvoor moest ik aanvankelijk werken als keukenontwerper voor Ikea en flyers uitdelen voor de kost. Tegelijkertijd wou ik toen het reilen en zeilen van muziekproductie bestuderen en hard werken aan mijn vaardigheden als muzikant, beatprogrammeur en zangeres. Die emoties en strijd komen zeker tot uiting in de vier nummers op de ep. Die zijn trouwens niet alleen in eigen beheer geproduceerd, ik bespeelde ook elk instrument dat je kunt horen.
Muzikaal heb je gekozen voor een mix van r&b, jazz, funk. Je valt niet onder één categorie te vatten.
Neen, dat was zeker niet mijn bedoeling. Ik luister naar veel verschillende genres, vooral met veel groove en bas. Het zijn genres die me inspireren. Die invloeden hoor je zeker op de plaat. Ik gebruik daarbij ook samples van onder meer Dr. Dre. Het zijn samples die supergoed klinken. Ik hou op dat vlak ook erg van Timbaland, wiens samples ik heb gebruikt bij het maken van de beats.
Droom je al van een volwaardig album?
Het is allemaal nog aan het evolueren. Een full album kan alleen maar gewaardeerd worden, mits er voldoende promotie achter zit. Als je als artiest nog naam aan het maken bent, is het moeilijk om van je luisteraar de tijd en de aandacht te vragen om een volledig album te ontdekken. Voor mij is het momenteel interessanter om enkel ep’s en singles uit te brengen om te tonen wie ik ben, eerder dan een full album. Ik denk ook niet in albums, maar gewoon in songs. Ik heb zeker genoeg nummers voor een full album, maar ik denk niet dat dit voor mij nu de juiste zet is.
Je bespeelt ook alle instrumenten zelf. Had je dat nodig om alles stevig zelf in de hand te houden?
Ik oefen al lang op veel instrumenten en word er altijd beter in. Dat zorgt ervoor dat ik gemakkelijker kan laten horen wat ik in mijn hoofd heb. Wanneer ik aan een nummer werk, is dat een vrij intiem proces dat ik het liefst alleen wil doen. Dan moet ik geen rekening houden met andere meningen. Ik kan gewoon mijn eigen ding doen. Het geeft me gewoon veel vrijheid en dat vind ik fijn. Persoonlijke muziek gewoon alleen maken.
Je hebt gespeeld in de AB in het voorprogramma van Gregory Porter. De komende weken speel je in kleine zalen. Hoe anders is dat?
Ik kan me zeker opladen bij een klein publiek. Dat kan echt tof zijn, als de mensen in alle rust luisteren. Dat vind ik erg leuk. Alle voorprogramma’s die ik heb mogen spelen waren leuk, maar daar kwamen de mensen voor de headliner. Nu komen ze enkel voor mij. Dat wordt wel een uitdaging, ook al zijn dat er maar vijftig aanwezigen op een concert. Maar openen voor mensen als Meshell Ndegeocello, The Jones Girls en Bilal is natuurlijk altijd meegenomen.
Roselien speelt op 15 oktober in Huis 19 in Gent en op 22 oktober in Poplar Union in Londen.