Ozark Henry - Tijdens de concerten zal ik vooral actiever kunnen zijn

Tijdens de concerten zal ik vooral actiever kunnen zijn

Ozark Henry tourt momenteel door Vlaanderen naar aanleiding van de twintigste verjaardag van ‘Birthmarks’. Dat album betekende de grote doorbraak voor Piet Goddaer. Ook al kwam ‘Birthmarks’ op een speciale datum - 11 september 2001 - uit, hits als Sweet Instigator, Word Up en Rescue zijn inmiddels rasechte Belpop-klassiekers.

Hoe belangrijk is ‘Birthmarks’ in je hele oeuvre voor jou?

Piet Goddaer: Voor mezelf is het vooral de plaat die door het publiek het meest omarmd werd. Ik denk niet dat de plaat voor mij meer bijzonder is dan alle andere platen, maar het heeft wel een groot verschil gemaakt. Daarvoor speelde ik vooral in het buitenland en was het allemaal niche. Ik zat in een situatie waarin het niet evident was om het lang vol te houden of om het langzaam te laten groeien. Op een bepaald moment kwam het er op aan of ik van de muziek zou kunnen leven of niet.

Kwam de plaat dan op het beste moment uit om aan die niche te kunnen ontsnappen?

De plaat is zoals ze is. Het is puur toeval. Ik ben er niet per se mee bezig geweest om een breder publiek aan te spreken. Toen mijn eerste plaat nogal onbegrepen werd, heb ik bij de tweede toch gedacht om meer connectie te maken met het publiek, maar dan heb je altijd dingen die dat in de weg staan of zaken die dat net bevorderen. Ik had toen extra moeite gedaan voor mijn tweede plaat. Ik was heel blij met het resultaat, maar ook dan gebeurde het niet. Ik had het idee om door te breken losgelaten. De derde was anders dan de twee vorige, omdat ik dacht dat het mijn laatste cd ging zijn. Ik werd in die periode opgevist door Sony, die geloofden in mij. Ze gaven me middelen, die ik voorheen helemaal niet had. Het liet me toe dingen te doen, die in het verleden niet konden. Dat heeft de plaat mee gekleurd en 'Birthmarks' mee helpen doorbreken.

Was het dan een beetje van moeten met die derde plaat?

Ik had me er al vooraf bij neergelegd dat het misschien weer niets zou zijn. Ik hou erg veel van muziek en vind het leuk om het te maken, maar ik kan het wel loskoppelen van de appreciatie van het publiek. Mocht niemand er een boodschap aan hebben, denk ik dat ik het toch leuk zou vinden. Het zou misschien minder deelbaar zijn en niemand zou er over spreken (grijnst).

Had je snel door dat het publiek deze keer wel op de kar sprong?

Neen, niet echt. De plaat kwam uit op 9/11, hetgeen geen meevaller was. De eerste single Rescue werd enkel gedraaid door Studio Brussel. Dat was toen een kleine zender. Vanuit die positie was het dus niet evident om een groot publiek te bereiken. Dat hielp ook niet om een stap vooruit te zetten. Wat wel hielp, was dat het nummer zestien weken op nummer één stond in De Afrekening. Dat was iets nieuws en hielp de verkoop ook te lanceren. Door de eerste single alleen waren er al tienduizend exemplaren van het album verkocht. Dat was een gigantisch succes, ik had het voordien nog niet meegemaakt.

Had je een andere aanpak gekozen voor 'Birthmarks'?

Ik deed voor elke plaat iets anders, maar mijn manier van werken bleef wel dezelfde. Ik gebruikte andere tools en nieuw materiaal, maar de insteek en de manier, waarop ik produceerde, was identiek aan vroeger. Mijn benadering was ook grotendeels onveranderd. Vanaf het begin wou ik alles goed aankleden, een rode draad door mijn hele werk.

Veranderde je leven grondig door het succes?

Financieel zette ik een stap vooruit. Ik kwam in een andere situatie terecht, waardoor ik me veel vrijer voelde dan voorheen. Daarvoor dacht ik eraan om naast de muziek nog iets bij te doen, want ik kwam niet rond. Al die besognes waren nu weg. Dat vond ik de grootste verandering en ervoer ik als heel fijn. Ik heb mijn muziek nooit gezien als een soort van broodwinning, hetgeen vrij naïef was. Toen het begon te marcheren, bevond ik me plots in een comfortabele situatie. Daarvoor zat ik in een niche en toen leek alles wat ik deed minder bekritiseerd. Toen ik succes begon te hebben, begon men op een andere manier te kijken naar wat ik deed. Niet meteen kritischer, maar wel meer gekleurd. Wellicht stak dat soms wel eens de ogen uit (glimlacht). 

De komende maanden ga je 'Birthmarks' integraal spelen. Dat deed je voordien nog nooit.

Ik heb nog nooit een plaat helemaal gespeeld. Toen 'Birthmarks' uitkwam, speelde ik ook nummers uit de vorige cd's. Ik vond het toen belangrijk om ook die nummers, die ietwat vergeten waren, terug boven te halen. Zelfs toen ik mijn best deed, bracht ik nooit meer dan de helft van de nummers live tijdens concerten. Het zal de eerste keer zijn dat ik ze allemaal zal brengen. Een aantal nummers heb ik trouwens al superlang niet gespeeld. Ik heb die plaat ook heel weinig live gebracht, zoals ik ze toen heb opgenomen. Dat vind ik wel interessant. Als ik die nu speel, merk ik dat de nummers gemakkelijk de tijd hebben overleefd. Neem nu Intersexual. Dat was toen één van de meest modieuze nummers, waarvan je misschien vermoedt dat die een beetje gedateerd is.Maar de nummers klinken nog altijd fris. Als ik platen maak, probeer ik veel nieuwe dingen uit met dank aan de technologie, maar het zorgt er wel voor dat die niet vasthangt aan een bepaalde tijdsperiode.

Ga je het live spelen van 'Birthmarks' anno 2022 anders aanpakken?

Ik speel grotendeels de nummers, zoals ik die toen speelde. Met veel loops en live samples. Bepaalde kleuren, die een nummer markeren, blijven dezelfde. Alleen speelde ik vroeger vaak een instrument tijdens de concerten en dat zal ik nu niet doen. Dat zal ervoor zorgen dat ik actiever kan zijn, bijvoorbeeld als verteller van een verhaal. Dat wil ik deze keer heel rechtstreeks vertellen aan het publiek. Misschien is dat de grootste verandering in vergelijking met vroeger (lacht).

Zou het kunnen dat deze tournee de voorbode is van een nieuw album?

Deze tour is uitgesteld door covid. Ik kreeg de vraag van AB om in de Rewind-reeks te spelen, net voor covid, maar de pandemie zorgde ervoor dat alles uitgesteld werd. Ik wou toen al nieuw materiaal spelen in 2020, maar dat had door covid geen zin. In 2021 was er dan de verjaardag van de plaat. Ik ga nu eerst 'Birthmarks' doen en zien waar het stopt. Ik wil het niet zomaar aan elkaar breien, maar de kans bestaat dat er in 2023 een nieuwe plaat komt.

Foto: Fabrice Debatty

Ozark Henry concerteert op 10 maart in AB en is momenteel op theatertournee.

www.studioozarkhenry.com

19 oktober 2022
Steven Verhamme