Nicole Willis & The Soul Investigators - De DJ-cultuur deed de funk herontdekken

Ze groeide op in de Bronx, maar volgde haar man Jimi Tenor naar Finland, waar ze samen met de funkgroep The Soul Investigators het album “Keep Reachin’ Up” uitbracht. Nicole Willis maakt deel uit van de nu-funkstroming die de laatste jaren aan een enorme opmars bezig is en liep ons tegen het lijf op Couleur Café, eind juni.

De DJ-cultuur deed de funk herontdekken



Je bent wel vrij vroeg begonnen hé.
Nicole Willis: Ja, als kind luisterde ik veel naar muziek, naar alle soorten muziek eigenlijk. Na een tijd had ik een soort mentale muziekbibliotheek aangelegd. In de Bronx luisterde iedereen naar muziek en we organiseerden zang- en danswedstrijden, dus muziek is altijd aanwezig geweest rondom mij. Ik wou al heel lang een soort project als dit doen, maar ik heb nooit de juiste mensen gevonden.

Hoe ben je bij The Soul Investigators terecht gekomen?
Didier Selin (gitaar): Eigenlijk hebben wij Nicole eerst horen zingen. We waren op dat moment een instrumentale funkgroep en vonden dat ze een prachtige stem had. Via een omweg hebben we contact met haar opgenomen en zijn we samen beginnen te repeteren.

Funk- en soulmuziek kent de laatste jaren een heuse heropleving. Hoe kan je verklaren dat deze muziek, die toch al erg oud is, opeens weer zo populair is?
Selin: Funk is gewoon goede muziek. Hoe oud de muziek ook wordt, ze blijft goed. De funk die tegenwoordig gemaakt wordt, heeft niet altijd evenveel aandacht gekregen als nu.
Willis: De heropleving heeft veel te maken met de dj-cultuur, die daarna een verzamelaarscultuur is geworden. Dj’s als Keb Darge zorgen ervoor dat oude funkmuziek gehoord wordt en herontdekt door het publiek.

Jullie tekenden bij Timmion Records, een funklabel. Wat zijn de voordelen van een klein label ten opzichte van een major label?
Willis: Eerst en vooral hebben we een totale vrijheid in de muziek die we maken. Het voordeel van zo’n klein label is eigenlijk dat je iets speciaal maakt, en dat de mensen dat ook speciaal vinden. Bij een major label is je muziek een product. Ons album is misschien niet overal even gemakkelijk verkrijgbaar, maar bereikt uiteindelijk toch onze doelgroep. Iets dat niet beschikbaar is, is speciaal. Een nummer dat de hele dag op MTV gedraaid wordt, geeft de mensen het gevoel dat ze het kunnen beluisteren en bekijken wanneer ze het willen. De mensen willen onze muziek erg graag hebben, omdat ze moeilijk te verkrijgen is.

8 november 2008
Lander Lenaerts