Moli - Ik wil mijn volledige persoonlijkheid tonen

Ik wil mijn volledige persoonlijkheid tonen

Sinds kort ligt ‘Préface’, de gloednieuwe ep van de Belgische Moli, in de rekken en na een paar nummers zal het u opvallen dat die weinig Belgisch klinkt. Daar heeft de tweeëntwintigjarige alle reden toe. Al groeide ze op in het kleine La Hulpe, daar werd ze omringd door een Britse moeder en een Zuid-Afrikaanse vader en vier jaar geleden verhuisde ze naar het grote Berlijn. Wij spraken met haar over ‘Préface’ en hoe haar jeugd deze plaat beïnvloed heeft.

Gefeliciteerd met je ep. Welk verhaal wil je hiermee vertellen?

Moli: Ik word altijd geïnspireerd door mijn gevoelens, want ik ben een heel emotioneel persoon. Met mijn muziek wil ik duidelijk maken dat dit geen slechte eigenschap is, maar mij juist sterker heeft gemaakt (en nog steeds maakt). Ik zet mijn ervaringen om in muziek en hopelijk kunnen mensen zichzelf daar in herkennen en er zelf kracht uit putten.

Welk verhaal schuilt er achter elk van de songs? 

Ik zal er drie songs uitlichten. Disconnected heb ik geschreven in de winter, toen ik me droevig, uitgeput en gefrustreerd voelde. Om mezelf op te beuren, zette ik dan Madonna en Prince op. Vandaar dat Disconnected misschien wel over sombere gevoelens gaat, maar het gaat ook hand in hand met een vrolijk deuntje.

Cloud No 9 gaat over dromen. En specifiek over dromen over een ex. Dan ben je in die droom weer heel gelukkig met die persoon en als je wakker wordt, heb je het gevoel dat je misschien toch niet helemaal over de relatie heen bent.

Shapeshifting ten slotte, gaat over hoe ik mezelf altijd een andere persoonlijkheid aanmat om toch maar geaccepteerd te worden. Nu doe ik dit af en toe nog wel, maar ik ben meer en meer mezelf.

Toen wij de titel Shapeshifting zagen, dachten we eerst dat het zou gaan over het verschil tussen jouw persoonlijkheid wanneer je Engels en Frans praat. Hoe zit het daarmee?

Ik ben inderdaad wel een andere persoon wanneer ik Engels of Frans praat. Ik ben meer zelfzeker wanneer ik Engels spreek, ook omdat dit mijn werktaal is en het mij is aangeleerd om dan zelfzeker te zijn. Frans is de taal die ik thuis spreek, en op school. Ik voel me nog steeds verlegen, wanneer ik Frans spreek. Maar als er beslist moet worden in welke taal ik ga zingen, denk ik er uiteindelijk nooit lang over na. Ik wil authentiek blijven. Niets hoeft te doordacht te zijn.

Je hebt een Britse moeder en een Zuid-Afrikaanse vader. Welke invloed heeft dat gehad op jouw muziek?

Het is geweldig om op te groeien met verschillende culturen. Op mijn ep wil ik dit ook benadrukken en al mijn invloeden meenemen in de muziek. Hiervoor zong ik bijvoorbeeld altijd in het Engels, maar op ‘Préface’ zing ik ook in het Frans, omdat het een deel is van mijn jeugd in België. Ik wil mijn volledige persoonlijkheid laten zien.

Sinds vier jaar woon en studeer je in Berlijn. Op welk vlak heeft dit je muziek beïnvloed?

Ik ben vier jaar geleden naar Berlijn verhuisd om mij te focussen op muziek. Ik heb sindsdien wel wat Duits geleerd, maar spreek het nog steeds niet vloeiend. Wie weet ooit wel. En dan zing ik misschien wel een beetje Duits op een plaat. Berlijn heeft me wel heel erg beïnvloed op andere vlakken dan taal. Ik kom uit een relatief klein dorpje en het was best eng om dan in mijn eentje naar zo’n grote stad te verhuizen. Het heeft me gedwongen om uit mijn comfortzone te stappen. En Berlijn heeft me ook geleerd dat ik echt mezelf kan zijn. Er zijn zoveel verschillende karakters te vinden in een grote stad en ik vind het heel fijn om te ontdekken wie ik dan ben. Dat heeft me zeker ook geïnspireerd op creatief vlak.

Het moet niet gemakkelijk zijn om in deze periode door te proberen breken in de muziekwereld. Hoe heb je het voorbije jaar beleefd?

2020 heeft gezorgd voor een verandering in mijn werkproces. Ik kon niet meer naar de studio gaan en moest van thuis uit werken. En de Zoomsessies stapelden zich op. Ook nieuwe contacten werden online gevormd in plaats van in de studio of op een concert. Het heeft me geleerd om op een andere manier te schrijven. Normaal krijg ik directe feedback van de mensen om me heen. Nu moest ik het allemaal in mijn eentje doen, in mijn kamer. De positieve kant daarvan is wel dat ik geleerd heb om minder te twijfelen aan mezelf en dat ik minder perfectionistisch ben geworden. Ik zit zelfs op TikTok nu om mijn muziek te promoten. Wie had dat ooit kunnen denken?

Foto: Celeste Call

30 maart 2021
Annelies Rom