Moderat - Je kan perfect walsen op onze muziek

Modeselektor + Apparat = Moderat, pt. 3. Een formule die nog steeds prima lijkt te werken, want de Duitse grootmacht heeft opnieuw een album klaar en overtreft daarmee nog maar eens alle verwachtingen. Tijd voor een interview over de vele discussies, een afkeer voor dancehall, het einde van 50Weapons en het dansen van de wals.





Nog voor het eerste album als Moderat uitkwam, staken er heel wat creatieve discussies de kop op. Is er ondertussen wel een workflow vastgelegd, een soort van routine?

Gernot Bronsert
: Nee, dat werd eigenlijk alleen maar erger en erger. We discussiëren nog steeds heel wat af in de studio. Het was moeilijk sinds de eerste dag want we hebben heel verschillende visies. Maar na een tijdje beginnen de puzzelstukken wel in elkaar te vallen. Maar het proces tot het punt dat we ons achter hetzelfde creatieve muziekstuk scharen is een lange weg.

Toch beweert het label dat jullie beter zijn als band dan als producers apart.

Daar hoeft eigenlijk maar één iemand over te oordelen en dat is de luisteraar. Het is niet zo dat ik in Moderat meer dingen kwijt kan dan in Modeselektor; het is gewoon anders. Moderat voelt aan als een muziekvakantie. Moderat doet niet hetzelfde als Modeselektor of Apparat en dat is heel verfrissend. Meteen één van de voornaamste redenen waarom we samen muziek maken.

Geeft het niet te veel mogelijkheden? Of verdelen jullie het productiewerk?

Dat is erg gevarieerd. Sascha (Apparat, nvdr.) schrijft uiteraard de teksten, maar de rest doen we met drie; de beats creëren, producen, … Alles hangt continu aan elkaar vast. Het is niet het typische bandpatroon; jij doet de bas, jij de drums, … We doen alles gecombineerd.

Deze plaat vormt het einde van een trilogie die zeven jaar geleden startte. Waren de snel evoluerende tijden in elektronica geen struikelblok om zoiets op lange termijn te maken?

Het mag niet uitmaken welke muziek je maakt. Ik trek me bijvoorbeeld niets aan van welk genre er momenteel de hype is. Als ik dat wel zou doen, zou ik gek worden. Ik luister uiteraard naar veel nieuwe muziek. Maar de invloeden bij Moderat zijn een mix van zoveel dingen. Ook zaken van buiten de muziekwereld.

Wanneer nieuwe muziek of een bepaald genre sterk opkomt, hangt daar steeds een community aan vast met een bepaalde vibe. Ik ben bijvoorbeeld grote fan van dancehall vanwege het tempo en de dansbaarheid. Maar die community is erg seksueel getint en tegen homo’s, wat mij dan weer afstoot. Dan wil ik ook niet te veel invloed uit die kant opslorpen.

Hetzelfde met hiphop: dat is zo divers, maar komt altijd met een attitude. Het imago van hiphop lijkt gefixeerd terwijl het een divers genre is. Je hebt Kendrick Lamar en Lil Wayne, of oldschool mannen als Jay-Z en NAS;qua stijl liggen ze ver uit elkaar.

Grime vind ik ook de max. Maar enkele jaren geleden stopte dat om één of andere reden. Dizzee Rascal werd commercieel en edm leek de dood voor zo’n alternatieve genres te betekenen. Terwijl er nu "new guys on the block" zijn, die grime plots terug helemaal interessant maken. Vanaf het moment dat iets te veel mensen fan worden van hetzelfde, word ik sceptisch. Daarom trek ik me van de snel evoluerende tijden niet veel aan.

Deze trilogie komt nu ten eind. Jullie label 50Weapons houdt ermee op na de vijftigste release. Vormen die twee zaken nu een output die weg is?

Wanneer iets stopt, is er altijd ruimte voor iets nieuws. Elk einde is een nieuw begin. Nu zijn we bij een nieuwe plaat verplicht om met iets nieuws te komen; we verplichten onszelf om niet in hetzelfde concept te blijven. Dat is belangrijk.

Over 50Weapons (hun label dat slechts vijftig platen zou uitbrengen, nvdr.) zijn we ook enorm tevreden. We verkochten heel wat platen; de artiesten waren gelukkig; we hadden een pak bookings, … Maar we wilden niet twee of drie decennia meegaan en enkel maar releases uitbrengen om een label in leven te houden. Het was de goede beslissing om nu te stoppen; nu is het onze erfenis.

Sascha doet alle vocals. Die zijn vaak erg persoonlijk of politiek geladen. Staan jullie achter elk woord?

Persoonlijk wil ik op voorhand liever niet weten waarover hij zingt. Mocht ik me er mee bemoeien, zou de muziek ook anders gaan klinken omdat ik die tekst dan met bepaalde gevoelens associeer.

Is Pfadfinderei jullie vierde bandlid?

Bandlid misschien niet omdat ze zich niet moeien met de muziek, maar een vaste partner zijn ze zeker als het op visuals aankomt. Ze zijn het departement visuals binnen Moderat. We kennen hen al lang want ze doen ook veel kunst en dingen voor andere bands. Ze doen hun eigen ding, maar zijn wel heel betrokken bij wat we doen.

Jullie deden zelfs opnames met strijkers en europallets. Maar die zijn erg goed verstopt op de plaat.

Dat kan wel eens kloppen, want we namen ze dan wel op, maar gebruikten ze uiteindelijk niet. Vandaar zijn ze nogal moeilijk te vinden.

Deze plaat is vanwege de ritmes en vele percussie de meest dansbare van de drie, maar je kan het nog steeds niet bestempelen als clubmuziek.

Klopt. Maar die ritmes zijn wel bewust zo vaak aanwezig. Alles wat we doen is bewust. Een nummer als Running bijvoorbeeld is "drie kwart". Je kan er zelfs een wals op dansen. Ook Animal Trails of Intruder hebben een vreemde timing. Maar ze zijn wel geschikt voor de live show. En dat is waarom die ritmes en percussie zo aanwezig zijn.

Tijdens de vorige tour waren we de oudere nummers compleet beu gehoord. Nu hebben we terug een lading vers materiaal om uit te kiezen. Waar Sascha de vocals voorziet, is dit een beetje mijn job in de band: zorgen dat de nummers ook live gespeeld kunnen worden.

Als jullie zelf geen clubmuziek maken, zorgen de remixen er wel voor.

We kregen enkele aanvragen van vrienden. Dat mijn eigen muziek herwerkt wordt, vind ik steeds een fijn gevoel. De hele band vindt het tof omdat er al pareltjes in het verleden uit voortkwamen; ook bij deze plaat. Op die manier kan je ook tonen welke muziek je verder nog fijn vindt als band. Remixen zijn zó interessant.

Op 8 april kan je Moderat aan het werk zien in het Koninklijk Circus, maar dat concert is uitverkocht. Op 30 september is er een herkansing in Vorst Nationaal.

Dit interview verscheen ook op Fuzz.be.

21 maart 2016
Ben Moens