Members of Marvelas Op zoek naar balans tussen twee beperkingen

Op zoek naar balans tussen twee beperkingen

Het debuutalbum van de cross-overband Members of Marvelas werd door de pers enorm positief onthaald. Bovendien is de groep deze zomer te zien op verschillende festivalpodia in België en Nederland. Wij spraken met enkele Members tijdens Couleur Café.



Jullie muziek is een kruising tussen rock, funk en hip hop, en de band is eigenlijk een samensmelting van twee bands. Hoe verloopt het creatieproces van een nummer dan?
Meestal is er geen intentie om een bepaald genre te maken. We beginnen gewoon met een basisidee, en alle bandleden brengen hun eigen invloeden aan.

Waar vinden jullie het evenwicht tussen het muzikale aspect van rock en funk enerzijds, en het repetitieve aspect van hip hop, anderzijds?
Members of Marvelas is eigenlijk een grote zoektocht naar een goede mix van de verschillende genres. Met het eerste album hebben we de basis gezet van wat Members of Marvelas is. We hebben er voor gezorgd dat die eerste plaat een straffe plaat is, we gunnen de luisteraar als het ware geen rust. Je maakt nooit meer zoiets als een eerste plaat, dat album is ons statement: dit is wat we kunnen, wat we willen zeggen.

Momenteel zitten we in stap twee van de zoektocht. We willen verder bouwen aan wat we nu doen. Er is inderdaad een spanningsveld tussen zeven mensen en twee werelden. De zoektocht naar een goede symbiose is een vrij lange weg. Eigenlijk hopen we dat er geen perfecte mix bestaat tussen de verschillende stijlen die we brengen. We zijn eerder op zoek naar een balans tussen twee beperkingen. Maar beperkingen kunnen ook verrijkingen zijn, als je ze op de juiste manier hanteert.

Veel hip hop-groepen maken tegenwoordig gebruik van een live-band. Is het einde van sample-based hip hop in zicht?

We hopen van niet, en we denken ook van niet. Een platencollectie is een muziekinstrument op zich. Er zijn zoveel miljarden platen gemaakt die altijd weer opnieuw gesampled worden, dus het einde is niet in zicht. Bovendien is het ook niet altijd gemakkelijk om een volledige band bijeen te krijgen die dat genre wil spelen.”

Er is nog geen enkele tekst over jullie verschenen waarin de naam Urban Dance Squad niet voorkwam. Is de vergelijking met die groep terecht?
We zouden zelf nooit de vergelijking met groepen als Urban Dance Squad of Rage Against The Machine maken. Het zijn gewoon ook bands die de crossover gemaakt hebben, en die zin is de vergelijking wel logisch.

In Brugge, en in de Vlaamse hip hop in het algemeen, is Urban Dance Squad nooit een hype geweest. Er zijn veel mensen opgegroeid met die muziek, maar wij niet, dus die groep heeft ons nooit beïnvloed. Toen het duidelijk werd dat Magic Sticks (Michel Schoots, red.) ons album ging producen, hebben we wel snel wat cd’s van UDS in huis gehaald (lachen).

Jullie hebben op het album een nummer opgedragen aan Dj Flip en hebben ook een hele plaat uitgebracht, ter ere van hem. Hoe belangrijk was hij voor jullie persoonlijk en voor de Belgische hip hop?
Flip was een jeugdvriend van ons, we zijn samen begonnen met muziek maken. Hij was er altijd bij, van onze eerste vier platen, tot we een hele kamer vol hadden. Hij is een boegbeeld, door onder meer zijn samenwerking met TLP en Onde de Choc. Hij heeft 17 mixtapes uitgebracht en was onze dj bij Metaphora. De ‘tribute to flip’-plaat hebben we uitgebracht omdat ons dat normaal leek. We hebben zelf een klein label opgericht, waarop we binnenkort de demo van de Brugse hip hop-groep Nuff Said! gaan uitbrengen. Ook werken we met het label aan een project met sociaal achtergestelde jongeren.

Wat staat er na de festivalzomer op het programma?
Het is belangrijk dat we zo snel mogelijk aan nieuw materiaal beginnen te werken. We moeten de energie in de groep houden. We willen alles proberen, tot we niet meer kunnen. Met een tweede plaat kunnen we alles wat we nu neergezet hebben, opentrekken. Het is belangrijk dat de twee werelden niet uiteen drijven. Door samen aan nieuwe nummers te werken, verdwijnt het spanningsveld tussen beide groepen, en enkel op die manier kunnen we de zoektocht naar de goede mix van de verschillende stijlen voortzetten.


November 8, 2008
Lander Lenaerts