MAXXO VISION - Leuven heeft nóg meer ogen en oren nodig

Leuven heeft nóg meer ogen en oren nodig

Hij is een jongen van de stad, de stad Leuven weliswaar. Hoe is het om op te groeien in een steeds meer openbloeiend Leuven? Wij spraken hem erover aan naar aanleiding van de ep 'Memoirs Of A Visionary' en nieuwste track Nobody.

Hoe ben je in deze scene terecht gekomen? 

MAXXO VISION: Ik wou van jongs af aan altijd al muzikant worden. Al van toen ik elf jaar was, schreef ik nummers en raps. Ook heb ik leren gitaar spelen in De RockSchool in Leuven. Een tijdje later ben ik met vrienden beginnen freestylen, toen we samen rondhingen. Nog wat later kocht een vriend van mij een studio, waar ik uiteindelijk mijn eerste tracks maakte. Ik besliste om zelf te leren mixen en heb een homestudio gekocht en zoveel mogelijk muziek proberen te maken om zo geleidelijk aan songs te releasen zoals On The Move, Breakhrough en Destiny.

Ik was ondertussen in contact gekomen met Iamgunz. En hij stelde voor om samen te werken aan de track SLEEP WHEN I DIE, waarvan ik de beat maakte. Zo ging de bal aan het rollen: ik heb daarna ook samen gewerkt met VINCI op Forbidden Fruit waarvan Zanny Beats de beat heeft geproduceerd. Tussen alle samenwerkingen in, ben ik steeds blijven werken aan mijn tape 'Memoirs Of A Visonary', die ik uitbracht op 10 april. Voor de eerste single Blurred Lines zijn we naar Londen geweest om deze te clippen samen met TWNTGHTVISUALS. 

Je werkte op 'Memoirs Of A Visionary' samen met Shunin en Dyce . Hoe ken je hen? 

Eén van mijn beste vrienden organiseerde vroeger het evenement 'Switch Up ' in de Rumba in Leuven. In die periode heb ik enorm veel mensen leren kennen binnen de Leuvense scene, waaronder ook Shunin & Dyce. Uit die evenementen zijn veel samenwerkingen ontstaan. 

Je hebt dus ongetwijfeld goede herinneringen aan de Rumba, maar op welke Leuvense plaatsen kunnen we jou nog zien rondhangen?

Een andere plaats waar ik graag kom, is Het Depot. Ik heb er al eens een showtje gegeven in de kleine zaal. En dat was tot nu toe mijn favoriete gig. Het was echt een thuismatch. Al mijn vrienden waren aanwezig en ook al was het de kleine zaal, toch was die tot vanachter gevuld. Ik voelde echt een connectie met het publiek. Na de show heb ik toen nog een kleine tattoo laten zetten in de backstage opdat ik dat moment nooit meer zou vergeten.

Om even terug te komen op jouw muziek, je bracht onlangs ook Nobody uit, amper een maand na de ep. Waarom zo snel al?  

Sinds de lockdown moeten wij muzikanten zoeken naar meer manieren om relevant te blijven en inkomsten te genereren. Ik wil mijn catalogus uitbreiden en mijn veelzeidigheid laten zien. Er is ook een shift in hoe muziek wordt geconsumeerd en je moet echt consistent blijven releasen om niet in de storm van nieuwe muziek verloren te gaan.

Ten eerste hou ik gewoon echt van de sound van autotune. Het creëert echt een vibe.Ik wil ook gewoon kunnen zingen op mijn tracks, maar mijn stem is helaas niet pitchperfect. Verder brengt autotune ook iets futuristisch met zich mee en is het de foundation van mijn sound. Ik vind melodieën heel belangrijk en dit geeft me de vrijheid om te doen wat ik wil met mijn stem.

Je bent opgegroeid in Leuven, een stad waarin jongeren steeds meer hun ding kunnen doen. Wat vind je daarvan? 

Er zijn veel creatieve mensen in Leuven die hun ding doen met een eigen unieke stijl. Op muzikaal vlak heb je artiesten als Dyce. Hij zit echt op een ander level en heeft een nieuwe, unieke sound ontdekt. Dan heb je natuurlijk ook nog Ace & Mar$, die ook nog steeds hun ding blijven doen. In de Nederlandse scene in Leuven kan natuurlijk Vinci niet ontbreken. En dan hebben we het nog niet eens gehad over Zulu22, Dworfi, Chinoir en echt nog vele anderen. Er zijn echt nog veel andere creatives zoals bv Lukamachain (die een eigen kledinglijn hebben) en TWNTGHTVISUALS (die videoclips schiet voor Bryan Mg, ICO tot Gers Pardoel). Het gaat de goede kant uit, maar Leuven heeft nóg meer ogen en oren nodig.

Wie inspireert jou op vlak van muziek? 

Ik heb zoveel inspiraties op vlak van muziek: Drake, Travis Scott, Kanye West, Freddie Mercury, Young Thug, Michael Jackson en nog wel een paar anderen. Het zijn er te veel om op te noemen. Drake omdat hij echt de barrière heeft verbroken tussen rappen en zingen, maar ook de manier waarop zijn teksten zijn geschreven. Ze zijn simpel en gemakkelijk te onthouden, maar tegelijk toch complex en doordacht. Travis Scott is vooral een inspiratie voor de manier waarop hij zijn stem gebruikt en hoe hij perfect autotune inzet. Natuurlijk ook door zijn geweldige live shows. Die man is insane. Kanye West tenslotte omdat hij echt grenzen verlegd binnen de hiphop,  de creativiteit van die man is ongeëvenaard.

Foto: https://www.facebook.com/maxxovision/

31 mei 2020
Annelies Rom