Keefman Onderzoeken en experimenteren

Onderzoeken en experimenteren

Als u voor de verandering eens roze neushoorns in plaats van olifanten zou zien, weet dan dat u te maken hebt met een goedaardige soort want het is immers dit dier dat de hoes van 'Zonlicht/Zonnebrillen' siert. Met dit schijfje wil Keefman zich bewust profileren als nieuwe pop/rockband binnen het Nederlandstalige genre. Zanger-gitarist Tom Kets - tevens frontman van de groep - geeft tekst en uitleg.



Hoe zouden jullie zelf je muziek omschrijven?

Ik denk dat onze muziek moeilijk onder één noemer te vangen is en bij momenten alle kanten opgaat. Toch hou ik het liefst bij Nederlandstalige pop/rockmuziek in de breedste zin van het woord.

Wat is jullie ambitie met de band?

We willen muzikaal vooral blijven onderzoeken en experimenteren. Daarnaast willen we ook zoveel mogelijk spelen en onze muziek verspreiden. Op gezette tijden met nieuw materiaal naar buiten komen in welke vorm dan ook hoort daar natuurlijk zeker bij.

Om alle onduidelijk weg te nemen : Keefman is een Vlaamse band of is er behalve het nummer Hier In Dit Nederland nog een andere link met onze Noorderburen?

Keefman is zeker een Belgische band. Het nummer 'Hier in dit Nederland' gaat eigenlijk niet over Nederland. De term 'Nederland' in het nummer staat voor een plek waar je terecht komt wanneer je je wat wil terugtrekken uit de wereld, een plek waar je tot stilstand komt en waar je in de spiegel kijkt. Vandaar ook de zin: 'Hier in dit Nederland zoek ik een verband om mezelf bij elkaar te houden...' Er is wel een link met onze noorderburen daar we in 2009 de Nederpopprijs in Zwolle hebben gewonnen. Ook de naam Keefman is naast de groepsnaam ook een personage van de Nederlandse schrijver Jan Arends.

Mogen we Zonlicht/Zonnebrillen beschouwen als jullie debuutalbum terwijl het qua aantal songs eerder een uit de kluiten gewassen ep is?

Ik denk dat het aantal nummers op cd's en ep's sowieso wat aan het verschuiven is. Véél groepen hebben tegenwoordig nog maar 9 of 8 nummers op het schijfje staan.  Wij hebben er zeven, misschien wel omdat zeven toch wel een magisch getal blijft.

De som van de heilige getallen drie en vier, Klein Duimpje liep op zeven mijlslaarzen, er waren zeven schoonheden, de western met Steve Mcqueen 'The Magnificent Seven', het rugnummer van Eric Cantona,... Het nummer zeven heeft iets, dat is het minste wat je kan zeggen. Ik beschouw Zonlicht/Zonnebrillen zeker als eerste echte wapenfeit na onze eerder verschenen demo. Eigenlijk vind ik 'uit de kluiten gewassen ep' wel goed klinken. Misschien moeten we het daarbij houden.

Ten opzichte van de eerdere, titelloze ep uit 2008 zijn er wat wijzigingen gebeurd in de line-up. Kan je dit even toelichten, heeft dit een bepaalde invloed op de band gehad?

Die ep was eigenlijk een demo. We zijn momenteel met vijf. Vroeger met zeven. Onan van de Weyer op gitaar, Dries Emmerechts op bas, Bart van Aken op drums, Kim Hertogs op percussie en zang en ikzelf zang en gitaar. Ik vind dat we momenteel veel directer klinken vooral live. Voor het live spelen hebben we de nummers herleid tot de essentie.

Op jullie MySpace staat dat jullie nog niet getekend hebben bij een label, de nieuwe cd is uitgebracht bij Sabam.  Zijn jullie actief op zoek naar een platenlabel en zo ja, wat verwachten jullie van hen?

Echt actief op zoek zijn we niet. We zien wel wat er op ons pad komt. Deze cd werd volledig in eigen beheer opgenomen. Dat was héél fijn werken. Ik hou wel van die 'do it yourself'-filosofie. We hebben alles zelf opgenomen, zonder tijdsdruk, zonder dat we aan iemand verantwoording af moesten leggen. Wel hadden we een soort van planning. Daarnaast hebben we het geluk gehad dat we met mensen konden samenwerken waar we mee wilden werken en die erin geloofden. Ik denk dan vooral aan Stoffel Verlackt die de productie voor zijn rekening nam. Ook aan Gert Bettens en Rudi Genbrugge die ons in de preproductie van enkele nummers hebben geholpen. Ook hebben we samen met Steven Perceval twee clips kunnen opnemen voor de nummers 'Magere Meisjes' en 'Hier in dit Nederland'. Eigenlijk alles wat je van een platenfirma verwacht hebben we kortom zelf gedaan met de hulp van fijne mensen rondom de groep. Er heerste echt een gevoel van 'wij tegen de wereld'. Los van al wat over en rond de cd verschijnt, goed of slecht, is dat wat ik op het einde van de rit zal onthouden hebben en koesteren. Een gevoel van allesomvattende verbondenheid. Het nummer 'Wij zijn de jeugd' weerspiegelt dit volgens mij helemaal.

Waarvoor staat de roze neushoorn op jullie platenhoes?

Dat zou je best vragen aan Wouter Sel, die het hoesje heeft ontworpen. Wouter is één van mijn beste vrienden. Hij heeft nogal dingen voor Keefman ontworpen. Het leuke is dat Wouter meestal maar een half woord nodig heeft, vervolgens verdwijnt (sommige vertellen dat hij dan vertrekt naar een ondergrondse bunker) en vervolgens weer opduikt met ja... deze keer met een roze neushoorn. Ik vind het zelf een zeer schone hoes. Het past volgens mij perfect bij de nummers van de plaat.

Gert Bettens heeft jullie bijgestaan bij de productie van bepaalde nummers: hoe zijn jullie bij hem terechtgekomen?

Ik heb Gert eigenlijk leren kennen tijdens een muziekproject op Studio Herman Teirlinck. Met de uiteindelijke algemene productie van de cd heeft Gert eigenlijk niets te maken gehad. Dit lag volledig in handen van Stoffel. Het was vooral in het schrijfproces dat ik met Gert heb samengewerkt, de preproductie zeg maar. We hebben samengewerkt aan de nummers 'Hier in dit Nederland' en 'Tijd maakt wonden'.

Zijn jullie fulltime met de band bezig? Zanger-gitarist Tom Kets is immers ook nog acteur...

Iedereen is naast de groep inderdaad nog met andere dingen bezig. Dikwijls de meest uiteenlopende dingen die op het eerste zicht soms ver af staan van wat we met Keefman doen. Onan heeft een eigen tango groep, Quinteto Astor, en geeft gitaarles, Bart heeft een eigen percussieschool, Kim, onze zangeres schrijft columns en acteert, Dries speelt nog in wat andere groepjes. Toch denk ik dat al deze invloeden onbewust worden meegenomen in Keefman, en dat we daarom ook moeilijk onder één noemer te vangen zijn. En dan krijg je natuurlijk een uit 'de kluiten gewassen ep' met een punknummer à la 'Magere meisjes', vervolgens een popnummer als 'Hier in dit Nederland' en weer even later ' Tijd maakt wonden' dat eigenlijk een bijna episch rocknummer is.

Last but not least: waarom hebben jullie ervoor gekozen om Nederlandstalige muziek te maken?

Dit is zeker geen bewuste keuze geweest. Ik denk dat niemand van ons een uitgebreide platenkast met Nederlandstalige muziek heeft. Op deze manier kunnen we ons nu eenmaal het beste uitdrukken. Ook kom je mensen tegen die je stimuleren om in het Nederlands te schrijven. Op dat vlak is Bart Meuleman héél belangrijk geweest.

En mijn Engels is eigenlijk ook niet echt om over naar huis te schrijven natuurlijk!


May 25, 2010
David Ardenois