Jerboa Als de feel maar goed zit

Als de feel maar goed zit
Jerboa begon enkele jaren geleden hip hop-beats te maken met twee draaitafels en een sampler. Enkele jaren later is hij uitgegroeid tot een verfijnde producer met oog voor detail. Voor zijn tweede langspeler ‘Rockit Fuel’ dook hij met Alex Callier de studio in.


Je vorige album bestond uit een mengelmoes van genres en stijlen. Rockit Fuel klinkt meer eenvormig, het is een album in één bepaalde stijl. Was dit een bewuste keuze?
Music for My Instruments’ was een collage van nummers die over een periode van vier jaar waren gemaakt.  Dat had als gevolg dat ze meer uiteenliepen als het over geluid, genres en invloeden gaat.  De nummers van ‘Rockit Fuel’ zijn op een heel korte periode gemaakt, de schetsen zelfs binnen een periode van ongeveer drie maanden.  De afwerking heeft echter een stuk langer geduurd, maar dat zorgt uiteraard voor een iets eenvormigere sound. 

Die ‘nieuwe’ sound is naar ons gevoel donkerder.  Hoe komt dat?
Dat zal te maken hebben met de invloeden van dat moment.  Dat is zeer onbewust maar ik heb me zelf ook de bedenking gemaakt toen ik ongeveer een jaar geleden al mijn vorige releases en ‘Rockit Fuel’ achter elkaar speelde.  Nu ja, misschien is de volgende terug een pak vrolijker? 
Je werkt samen met een kleiner aantal muzikanten dan op je vorige lp. Wat verandert dit aan de manier waarop je muziek maakt of aan de manier waarop jouw muziek klinkt?
Dat is dan weer een bewustere keuze.  Bij de vorige releases liet ik meer mensen toe in de studio.  Iemand die zin had om iets te komen spelen mocht langskomen en dan zag ik wel of ik er iets mee deed of niet. Ik vroeg het ook aan veel meer mensen dan nu.  Nu heb ik zelf de nummers helemaal uitgewerkt om me dan meer tot de kern van muzikanten te beperken om de bas in te spelen of er de rhodes of hammond goed op te zetten.  Er werkten daarentegen wel meer vocalisten mee, wat voor mezelf wel een enorme uitdaging was, heel leerzaam ook.
Hoe is de samenwerking met Alex Callier tot stand gekomen? In welke mate heeft hij je werk beïnvloed?
De samenwerking is er ongelofelijk vanzelf gekomen. Na een paar bezoekjes bij hem in de studio, wat praten en lachen, zaten we voor we het wisten samen aan nummers te sleutelen. Daarna zijn we er samen in gevlogen. Alex heeft mee leren terugschroeven in het proppen en meer ‘to the point’ te werken in het arrangeren. Hij heeft ook heel de plaat gemixt waar ik enorm blij over ben. Ik had eindelijk iemand die extreem aan de knopkes durfde te draaien want dat is naar mijn gevoel heel wat moeilijker als het over je eigen muziek gaat. 

Je vorige platen heb je in eigen beheer uitgebracht. Waarom ga je nu met een label samenwerken?
Eigenlijk is het nu niet anders dan tevoren, buiten dat alles meer gecentraliseerd is. Ik ben met Keremos gaan samenwerken om mijn management en bookings te laten doen.  We hebben nadien ook beslist om de release van \'Rockit Fuel\' zelf te doen met dat verschil dat het management er zich meer op gooit dan ikzelf.  Zo heb ik meer tijd om aan nieuwe dingen te werken.  
Je agenda voor deze zomer staat al goed volgeboekt. Wat mogen we van jou verwachten?
Festivals zijn ongelofelijk fijn. Deze zomer en najaar trek ik rond met percussionist Jesse Roosen, toetsenist Bram Weijters en gitarist /bassist Kris Achten en er komen hier en daar ook wat gasten meespelen. Zeker de moeite om eens langs te komen! 
 Komt er nog een vervolg op je oudere projecten als ‘Dudes of Hazard’, ‘Eardrums’, enzovoort?
The Dudes, daar vrees ik voor, want ik zie Stino niet veel meer en ik weet eigenlijk niet of hij nog actief bezig is met muziek. Van ‘Eardrums’ heb ik ook geen flauw idee. Ik heb wel wat tracks op reserve staan, maar ik concentreer me momenteel liever op een nieuw full album dan op een reeks EP’s. In een album kan ik meer een verhaal kwijt en extremer gaan. Er is ook meer plaats voor rustige nummers. Een EP is daar dan weer veel te kort voor.
De eerste keer dat we van Jerboa hoorden was door je hiphop-werk. Hoe ben je sinds die opnames veranderd ?
Niet echt veel eigenlijk.  Ik heb me enkel nooit beperkt tot de ongeschreven regels zoals daar zijn: het typische hiphop-tempo, de mc’s, de turntables enzovoort.  Ik heb me door de jaren heen laten beïnvloeden door veel meer, andere muziekstijlen en dat is naar mijn gevoel alleen maar goed.  Ik maak nu tracks die beïnvloed zijn door, funk, rock, breakbeat en hiphop.  Het doet er bij mij helemaal niet toe, als de feel maar goed zit.
 

November 8, 2008
Lander Lenaerts